Překvapeni nebyli jen technici, ale také samotní majitelé vozů. „Z médií jsem trochu věděl, že budou nějaké změny v zákoně. Jako obvykle jsem to ale přešel a neřešil. Počkal jsem, až se s tím setkám v reálné situaci a netrvalo dlouho," usmívá se Bohuslav Voříšek z Mladé Boleslavi, který v polovině tohoto týdne úspěšně absolvoval prohlídku na technické kontrole v jedné z mladoboleslavských stanic se svým fordem.

„Z počátku jsem byl dost překvapený, když jsem dostal jen červenou známku za technický stav vozidla. Pak mi ale vysvětlili, o co jde," dodal Bohuslav Voříšek, který pracuje jako správce informačních systémů.

Jak už jsme naznačili, od začátku roku platí několik změn v zákoně o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. A jednou z nich právě je, že řidiči po absolvování prohlídky nedostanou zelenou známku. Tedy označení, že úspěšně prošli kontrolou měření emisí.

V praxi to pak vypadá tak, že na stanici měření emisí technik v ideálním případě vystaví už jen protokol, který je potom takovou povolenkou na technickou kontrolu vozu.

Pouze červená známka

„Červená známka nově značí splnění podmínek norem jak z hlediska kontroly emisí, tak vyhovujícího technického stavu vozidla," sdělil Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy s tím, že do konce minulého roku bylo běžné, že vozidla získávala ještě obě známky. Zelenou za emise a červenou právě za technický stav. To už je dnes ale minulostí.

Pokud by ale někoho napadlo, že by si jednu povinnost na technické kontrole ušetřil, když za ni vlastně nedostane známku, pak je na omylu. Ministerstvo dopravy stále majitelům vozidel ukládá povinnost absolvovat obě prohlídky. Tedy nejdříve navštívit stanici, kde změří emise, a teprve potom, pokud je vše v pořádku a technik nenašel žádné překážky, postoupit na samotnou kontrolu technického stavu.

„Důvodem pro změnu zákona je odstranění nadbytečných administrativních úkonů. Stanice měření emisí mohou ušetřit i finanční náklady, protože už nemusí nakupovat průkazy, do který se záznamy o emisích prováděly," vysvětlil hlavní princip novinky Tomáš Neřold.

Nyní tedy technici vytisknou pouze protokol o absolvování měření emisí, čímž se prokáže, že vozidlo emisní podmínky splnilo.

Změna k lepšímu?

Provozovatelé technických stanic ale nad změnou ministerstva dopravy, která má podle nich přinést úsporu a méně práce, kroutí hlavou. Přestože to neřekli doslova, mnoho z nich by bylo pravděpodobně nejradši, kdyby vše zůstalo při starém a úřednický šiml měnil věci tam, kde by to mělo daleko větší smysl.

Stanice měření emisí ušetří čas i peníze nevystavováním růžových průkazů, ale stejnou zelenou známku musí stejně nakoupit a nalepit. Ovšem už ne na registrační značku, ale právě na nově zavedený protokol o měření emisí.