VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na otevření muzea Liazu chybí Hradišti peníze

Mnichovo Hradiště /FOTOGALERIE/- Přes sto let bylo Hradiště městem Liazu, nákladního automobilu, který ve své době patřil ke špičkám a jeho sláva sahala až za hranice tehdejšího Československa. Teď je naděje, že si to připomene muzeem.  

8.9.2017
SDÍLEJ:

Poslední Liaz byl vyroben 1.9.2003 v Mnichově Hradišti.Foto: Archív pořadatelů

V mnichovohradišťském závodu našla v minulém století zaměstnání polovina místních dospělých, celkem tam pracovalo dva a půl tisíce lidí. Město se díky Liazce stalo známým po celém světě a firmě vděčí za svůj zatím největší rozkvět.

Už delší dobu se mezi lidmi šíří zpráva o možném vybudování muzea, které by bylo jediné svého druhu v Česku. Bohužel zatím chybí peníze i prostory.

Podle starosty Ondřeje Lochmana radnice tuto myšlenku podporuje. „Pokud se tu vytvoří skupinka lidí, která by si vybudování muzea a vše, co s tím souvisí, vzala na starost, pomůžeme jim, jak jen to půjde,“ ujišťuje Lochman. Přiznává však, že největší překážkou jsou pravděpodobně náklady.

„Není v možnostech města vznik muzea zaplatit. Stále tu jsou záměry, které jsou důležitější,“ vysvětluje starosta.

Ekonomické stránky věci jsou si vědomi i místní nadšenci, kteří vznik muzea prosazují. Zatím chtějí ostatním alespoň předvést vozy, které prošly právě výrobní linkou továrny v Hradišti. A představit jim zároveň svůj nápad, jak slávu Liazu do města vrátit prostřednictvím muzea.

Na sousedské slavnosti Zažít Mnichovo Hradiště jinak, která se uskuteční 16. září od deseti hodin, bude na návštěvníky čekat asi čtrnáct Liazek, od nejstarších až po novější typy. A spousta dobových materiálů a snímků. „Je to náš první pokus o oživení Liazu. Nikdy předtím se ve městě výstava takového rozsahu nekonala,“ zve hlavní koordinátor akce Ondřej Knobloch.

Zájemci budou mít možnost prohlédnout si zblízka převážně sériové vozy, které bylo dříve možné běžně potkávat na silnicích. A na jejichž výrobě se dokonce někteří dělníci z Hradiště podíleli. Pro fanoušky Liazky bude nepochybně velkým lákadlem nejstarší exponát, který pochází z padesátých let minulého století Svůj vůz značky Liaz přivezou i dobrovolní hasiči z Kláštera.

Průvodci výstavou pak budou ti nejpovolanější, členové občanského sdružení, kteří tyto vozy rekonstruují a sbírají. Lidé přitom budou mít příležitost se některými z vozů i svézt. Pamětníci, kteří zažili kdysi slávu Liazu, se ponoří do vzpomínek na staré časy například v expedičním autobusu nebo v autobusu mateřské školy.

Na akci se těší i Vratislav Šverma, dlouholetý zaměstnanec závodu, který tam strávil třicet let svého života. „Nebýt Liazu, Hradiště by nebylo Hradištěm,“ říká a vzpomíná s úsměvem na tváři, „byly to úžasné časy. Než tady Liaz otevřel svou pobočku, lidé museli za prací dojíždět i několik desítek kilometrů, jelikož tady téměř žádné jiné pracovní příležitosti nebyly.“

Závod Vratislav Šverma opustil těsně před jeho zánikem. To už tak radostné časy nebyly. „Začátek konce byl někdy v devadesátých letech. Firma se začala pomalu hroutit. Na vině bylo i to, že stát tehdy povolil dovoz starých náklaďáků ze zahraničí. Byly levné, tedy i snadno dostupné,“ zamýšlí se Šverma, podle kterého byla po uzavření Liazu atmosféra ve městě doslova hrozná. „Každý to prožíval. Do poslední chvíle všichni věřili, že se podnik podaří zachránit. Bohužel marně.“

Rovněž starosta Ondřej Lochman přiznává, že město vděčí Liazu za hodně. „Hradiště se po otevření výrobního závodu rozrostlo o zhruba tři a půl tisíce obyvatel, a stalo se tak sedmitisícovým městem,“ upřesňuje starosta.

Z historie Liazu
Národní podnik Liberecké automobilové závody (LIAZ), založený v roce 1951, byl členěn do deseti závodů. Na konci osmdesátých let minulého století měl asi 12300 pracovníků, mezi které patřilo i zhruba dvanáct set vězňů. Podnik se v socialistických letech se svými vozy účastnil i slavných automobilových závodů Rallye Dakar.

Třetí místo v roce 1987 a stříbro z roku následujícího byly triumfem Liazu a jeho řidiče Jiřího Moskala. Po revoluci v roce 1989 začaly problémy, klesal prodej a pak i výroba. V roce 1992 byl podnik částečně privatizován v kuponové privatizaci, o tři roky později privatizace skončila a majoritu získala Škoda Plzeň. V roce 1998 byl na společnost vyhlášen konkurs, po dvou týdnech byl však zrušen. V roce 2000 koupil Liaz slovenský Sipox, neměl ovšem dost peněz na výrobu.

Po dalších dvou letech podnik definitivně zkrachoval. Ochrannou známku Liazu dnes vlastní společnost AP Trust, součást holdingu Škoda. Poslední Liaz byl vyroben před čtrnácti lety, 1. září 2003. Šlo o asistenční vozidlo pro dakarský tým Martina Macíka, který do továrny v Mnichově Hradišti dovezl veškeré díly, a Liaz 111.154 tam byl sestaven.

Poté Liaz opustili poslední zaměstnanci a brány podniku se navěky zavřely.

Autor: Pavla Franzkiová

8.9.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Škodovka hledá talenty pomocí scifipříběhů

Mladoboleslavský Lukáš Pabiška (vpravo) v gólově divokém utkání s Plzní (7:6 po SN).

Pabišku štval mizerný úvod, radu na zlepšení ale nezná

Na dostavbu Pražského okruhu ministerstvo kývlo

Střední Čechy – O klíčový štempl blíže realitě je od pátku budoucí úsek 511 Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Zamýšlené 12,5 kilometru dlouhé pokračování dálničního obchvatu Prahy, které citelně chybí, protože jde o spojení D1 s dálnicemi D11 a D10, získalo od ministerstva životního prostřední závazné stanovisko EIA (posouzení vlivu na životní prostředí).

Výborný si veze z Boleslavi tři body

Mladá Boleslav /FOTO/ – Začali ve stejném čase jako fotbalisté na Dukle a dopadli úplně shodně. Také hokejisté Mladé Boleslavi měli v pátek v 17:30 zatměno, duel se Spartou začali zoufale a pak už jim dobrý výkon nebyl moc platný – soupeř vedený Františkem Výborným vyhrál ve ŠKO-Energo Areně 4:1.

Strašidelný úvod, bez nemocného kouče Uhrina schytala Boleslav debakl

Praha /FOTOGALERIE/ – Kritický čas: 17:30 – 17:35. Právě v něm, hned v samotném úvodu střetnutí, ztratili fotbalisté Mladé Boleslavi reálnou šanci na body z pražské Julisky. Sice se ještě naděje na úspěch lehce dotkli, ale nakonec domácí Dukle podlehli 1:4. V tabulce HET ligy je tak soupeř přeskočil.

Rezervní týmy prožily nechutný závěr podzimu

Střední Čechy – Pořádně hořkou pachuť měl závěr podzimu pro rezervní týmy Dobrovice a Mnichovohradišťského SK v krajské I. B třídě. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT