„Nenecháváme děti běhat venku jen tak bez dozoru. Provoz je tu veliký a navíc tudy projíždí obrovské množství kamionů," stěžují si obyvatelé Veselé u Mnichova Hradiště, obce, jejíž velká část se rozkládá po obou stranách silnice II/610 spojující Kosmonosy s Mnichovým Hradištěm.

Přinejmenším od nákladní dopravy si místní snad už brzy oddychnou. Projekt omezení kamionové dopravy na Mladoboleslavsku spěje koenčně ke zdárnému konci. Za poslední týden se objevilo opět několik novinek, které u srdce zahřejí všechny, kteří doufají, že Středočeský kraj vytlačí kamiony na placenou rychlostní silnici R10 co nejdříve.

Středočeský hejtman Miloš Petera nechal připravit návrh memoranda, které je určené starostům měst a obcí. Co je jeho obsahem? Text informuje o konečné podobě připravovaných dopravních omezení a především přichází s návrhem způsobu financování projektu.

Jak Boleslavský deník informoval minulý týden, celkové náklady projektu, jehož realizace si vyžádá instalaci až jedenácti set nových dopravních značek, se během příprav a následné diskuze s odpovědnými orgány vyšplhaly až na 3,6 milionů korun. Memorandum navrhuje, jakým způsobem by se dotčené obce měly na financování podílet.

„V tuto chvíli kraj nabízí, že sám uhradí polovinu nákladů. Zbývající polovina by se měla rozpočítat mezi města a obce podle počtu obyvatel. Vše ale ještě může dopadnout jinak," konstatuje krajský zastupitel Karel Horčička.

Původně mělo k podpisu memoranda dojít už pozítří. Hejtman osobně navrhl rychlou schůzku, protože celá záležitost se již několikrát protáhla. Některé hlasy však byly proti.

Starostové obcí, kteří vývoj událostí nesledovali tak důkladně jako iniciátoři celé záležitosti, si vyžádali trochu času, aby věc projednali alespoň se svými radními.

Schůzka na krajském úřadě tak proběhne v jednom ze dvou posledních srpnových týdnů.

„Kvůli podzimním komunálním volbám nás tlačí čas. Ne snad proto, že by byl příchodem nových lidí do funkcí projekt nějak ohrožen, to ne, spíše proto, že než se noví starostové a nová zastupitelstva naplno ujmou funkcí, může uběhnout několik dalších měsíců," vysvětluje Horčička.

Co se týče financování, Středočeský kraj se pokouší jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic o finanční spoluúčasti. ŘSD sice silnice, jichž se mají omezení týkat, nespravuje (na starosti má pouze silnice I. třídy a vyšší kategorie), ale bude z dopravních omezení profitovat.

Dopravcům totiž ve většině případů nezbude nic jiného, než po opuštění stávajících cest, například „staré turnovské", jezdit po rychlostní komunikaci R10 a dalších k tomu určeným silnicím a platit mýtné. Právě tomu se firmy v současné době vyhýbají.

Zda na dílčí finanční spoluúčast ŘSR kývne, není jisté. Prosadit omezení se povede tak či tak. Proč tedy zbytečně investovat? Třeba ale budeme za pár týdnů mile překvapeni.