K verdiktu, který z mostů přijde na řadu jako první, má přispět projektová dokumentace. Tu má ale krajský úřad podle středočeského radního Františka Petrtýla k dispozici teprve od konce března.

Který z mostů, vzdálených od sebe jen pár kilometrů, dostane přednost, by mělo být jasné pravděpodobně do tří týdnů.

Podle loňského záměru měl dražický most, který pochází z roku 1921, sloužit jako objízdná trasa při rekonstrukci mostu v Benátkách nad Jizerou. Tehdy však nikdo netušil, že se jeho špatný stav zhorší natolik, že už to nebude možné. Před měsícem musel být zavřený pro veškerou dopravu, protože se zřítila část zábradlí do řeky.

František Petrtýl se už delší dobu staví za to, aby se stavbaři co nejdříve pustili právě do mostu v Dražicích. „Nechci nic prodlužovat, nejdříve ale musíme prostudovat dokumentaci od projektanta. Pokud v ní bude vše v pořádku, chceme neprodleně vypsat výběrové řízení na zhotovitele. Myslím si, že jedinou rozumnou variantou v tuto chvíli je opravit nejdříve most v Dražicích a až pak benátecký," stojí za svým názorem František Petrtýl.

Projektová dokumentace by podle něho neměla ukrývat žádná neočekávaná překvapení, která by mohla rekonstrukce obou mostů brzdit.

Určité úskalí může přinést výběrové řízení. „S opravou v Dražicích bychom mohli začít o prázdninách, dokončení bychom směřovali k závěru roku. Vše ale záleží na tom, zda se některá z firem ve výběrovém řízení neodvolá," vysvětlil radní.

Stejně jako je neznámé datum zahájení rekonstrukce, není jasná ani přesná cena stavebních prací. „Podle hrubého odhadu by mohla stát dvacet až třicet milionů korun," naznačil krajský radní, že by práce mohla prodražit například neočekávaná závada, na níž by v dokumentaci upozornil projektant.

Už teď je ale více než jisté, kdo musí sehnat miliony nezbytné na opravu. „Dražický most neleží na prioritních silnicích kraje, a tak se obávám, že se na něj nevztahují dotační tituly. Práce bude zřejmě hradit z vlastních prostředků Středočeský kraj," upozornil František Petrtýl. Kraj má podle něho ekonomickou rezervu. Je také běžné, že se peníze přesouvají z jedné akce na druhou, hodnoticím kritériem je přitom právě priorita opravovaného místa.

Dražický most byl ve varovném stavu už delší dobu. Od začátku loňského září tam jezdila auta pouze v jednom jízdním pruhu. Toto opatření mělo podle mluvčího Středočeského kraje Pavla Lochaře zabránit tomu, aby auta najížděla k římse, v níž bylo připevněné zábradlí. To ale přesto nevydrželo a spadlo do řeky. Důvodem byla zřejmě silná koroze, stáří betonu a silný vítr.

Naplnila se tak obava starosty Benátek nad Jizerou Jaroslava Krále, že by dražický most další nápor dopravy nemusel vydržet. „Několikrát jsem na to upozorňoval minulé vedení kraje, dokládal jsem to i fotografickou dokumentací," řekl v sobě zřícení mostního zábradlí Jaroslav Král, který je rovněž zastupitelem Středočeského kraje.

Sám přitom prosazoval, aby se nejdříve rekonstruoval benátecký most. Investiční akci za čtrnáct a půl milionu korun, která už má za sebou i výběr zhotovitele, totiž stačí jen spustit.

Podle Františka Petrtýla však oprava mostu v Benátkách nad Jizerou není tak náročná a do konce příštího roku, kdy má být podle plánu hotový, se jeho modernizace stihne. Během prací má dojít například k výměně vozovky, izolace a mostních uzávěrů, zpevnění pilířů i opravě konstrukce.