Obchodní centra obsazují vetší volných ploch kolem Mladé Boleslavi a stavba dalších se chystá. „Je zjevné, že v Boleslavi je tak velká nákupní síla, že se uživí tolik obchodních ploch. Ale osobně se domnívám, že další rozvoj už není příliš reálný,“ přemýšlí ekonom Martin Kučera. Ve městě se přitom plánuje výstavba dalšího hypermarketu Interspar a velkého hobby marketu OBI u 9. základní školy na Radouči.
Navíc v nákupní zóně naproti Baumaxu začíná stavba supermarketu Plus s přilehlým parkovištěm. Byla proto zbourána chátrající budova vojenské správy a ustoupit musel i malý parčík naproti sportovišti 6. základní školy. Mnozí tamní obyvatelé už z toho příliš nadšení. „Považte, že tam už stojí Baumax, Lidl, Interspar a okus dál Olympia centrum s Hypernovou a desítkami dalších obchodů. A to se nebavíme o dalších supermarketech po městě,“ říká místní obyvatel Jiří, který odmítl zveřejnit příjmení.
Ale obyvatelé města jsou většinou spokojení. „Ráda nakupuji kvalitní věci, které najdu pěkně pohromadě ve větších centrech,“ říká například Helena Rendlová z Mladé Boleslavi a vítá proto další obchody s novými možnostmi.
„Je pravda, že hlavně s dětmi tam někdy necháme víc peněz, než jsme si představovaly,“ říká žena.
V Bělé sepsali petici
Především malí živnostníci ale z nárůstu další silné konkurence radost nemají. Vadí jim hlavně fakt, že velké řetězce konkurují nižšími cenami, které nikdy nemůže menší živnostník nabídnout a prakticky je tak ničí.
Jsou ale města, kde lidem kvalitní prodejna tolik chybí, že kvůli tomu sepsali dokonce i petici, a to například v Bělé pod Bezdězem na Mladoboleslavsku. Lidé chtějí, aby do města přišla nová a levnější konkurence. Už nechtějí nakupovat jen v malém obchůdku na náměstí.
Supermarkety začaly konkurovat jednotě také v Mnichově Hradišti, kde před lety vyrostl například Penny market. Ten má svoji pobočku dokonce i v Benátkách nad Jizerou.
Místem, kde se v Česku nejvíce nakupuje, jsou hypermarkety. Řetězce tohoto typu doslova opanovaly trh, teď se navíc chystají proniknout do menších měst.
Nejvíce hypermarketů má letos vyrůst ve městech s počtem obyvatel pod padesát tisíc. V loňském roce bylo otevřeno šest nákupních center, podle průzkumu Deníku jich je dalších 103 ve výstavbě a další desítky jsou v plánech obchodních řetězců. Celkem jich v republice podle našich zjištění funguje 1113.
„Že se hypermarkety stěhují do malých měst, je způsobeno tím, že ve větších městech ubývá volných ploch k nové výstavbě a tržní potenciál je už téměř vyčerpaný,“ vysvětluje František Diviš ze společnosti Incoma Research.
Pro města s menším počtem obyvatel se samozřejmě počítá s menšími projekty, než jsou běžné ve velkých metropolích. Zatímco pro Prahu jsou obvyklé hypermarkety s rozlohou okolo deseti tisíc metrů čtverečních, pro malá města by to mělo být zhruba třikrát méně.
Na novou konkurenci se v současné době připravují menší regionální prodejny, které se spojily pod jednotnou značku COOP.
Své zákazníky chce oslovit paletou doprovodných služeb, a to třeba zavedením terminálů, jejichž prostřednictvím si mohou lidé dobít telefon nebo zaplatit složenky.