Ukazuje to plán na vybudování cyklostezky podél Jičínské ulice, mladoboleslavské dopravní tepny. Ta by měla Mladou Boleslav vyjít na 19 milionů bez DPH. Stavba je aktuálně ve fázi soutěže dodavatele, řekla Šárka Charousková, mluvčí mladoboleslavského magistrátu.

Stavba by mohla začít relativně brzy. „Pokud všechno půjde podle plánů, začne se stavět v říjnu letošního roku,“ vysvětlila Šárka Charousková. Protože do budování cyklostezky zasáhne zima, bude se nejspíše stavět na dvě etapy. „Aktuální předpoklad je ale takový, že by měla být hotová na jaře příštího roku,“ podotkla.

Vznik cyklostezky na jedné z nejfrekventovanějších silnic podle magistrátní mluvčí Šárky Charouskové žádali samotní cyklisté. V Mladé Boleslavi jsou cyklostezky tématem: v posledních čtyřech letech jich vznikla celá řada v délce mnoha kilometrů. Ve směru na Řepov je cyklostezka s poměrně unikátní záležitostí: zvedací dřevěnou lávkou.

Stavbu cyklostezek radnice používá také k tomu, aby najednou opravila chodníky i silnice, nastínila mluvčí magistrátu. „Ačkoliv se v určité chvíli může zdát, že úsek cyklostezky vede odnikud nikam, je to plánovaný krok, a v jeden moment se nám tyto úseky spojí do kýžené kompletní páteřní sítě,“ vysvětlila.

O rozšiřování cest pro cyklisty se stále uvažuje. „Co se týká aktuálních plánů, zmíněná sít ještě kompletní není, takže se stavbou cyklostezek počítáme i do budoucna,“ nastínila Šárka Charousková. Podle jejích slov je v plánu například cyklostezka podél dálnice D10 ve směru na průmyslovou zónu.

Podporovat cyklodopravu ve městě by si Mladá Boleslav zasloužila, protože existuje studie, že se tak po městě může pohybovat člověk nejrychleji, řekl Gerard Keijsper, který je ředitelem mladoboleslavského infocentra. Právě to doporučuje celou řadu výletů po cyklostezkách, kterých je na Mladoboleslavsku pestrá nabídka.

Podle jeho zkušeností lidé využívají cyklodopravu celkem hodně; a to jak ve volném čase, tak když směřují do práce. Ředitel infocentra by kromě nových cyklostezek si uměl představit i další službu spojenou s rozmachem cyklostezek ve městě. „Dokonce bych uvítal, kdyby tu existoval systém půjčoven kol, která by ulehčila městu od automobilů,“ řekl. Když lidé skončí v práci, tak je šance že budete sát s autem v koloně. „Je ale dokázáno, že na kole krásně projedete, kdysi na to byla studie, asi před pěti lety. Jet na kole vždy vycházelo lépe,“ podotkl.

Pokud chcete vyrazit po Mladoboleslavsku na kole, nemusíte zůstávat pouze na cyklostezkách ve městě. Infocentrum Mladé Boleslavi má na webu zhruba padesátku prospektů, které lákají cyklisty na krásy Mladoboleslavska.

Podle Gerarda Keijspera, ředitele infocentra, je ale těžké vybrat tu „nej“ trasu, kterou by všem doporučil. „Osobně jsem absolvoval výlet malebnými obcemi na východ od Mladé Boleslavi. Ale na sever je Český ráj, na západě máme Kokořínsko, Bělou pod Bezděsem, na východě zámek Loučeň – to je nádherné. A na jih Benátky nad Jizerou,“ vyjmenoval.

Cyklotras je celá řada. Vydat se můžete podle prezentace mladoboleslavského infocentra po Turnovsku – Hruboskalskem a okolo Mužského, což je středně náročný výlet vhodný pro trekingová kola, který je dlouhý 45 kilometrů. Vyrazit ale můžete i na „pohodovější“ výlet po Dolnobousovsku kolem sedmero rybníků a lesů, který má délku 33 kilometrů.

Takové trasy doporučuje infocentrum ve svých materiálech téměř v padesáti exemplářích. Vyrazit můžete ale také například po in-line stezce, která vede z Benátek nad Jizerou do Zdětína.

Pomůže budování cyklostezek k tomu, aby lidé měli větší šanci nechat auta zaparkovaná doma a vyrazili po svých, případně aby směřovali na cyklovýlety? Jistý potenciál tu je. Propojit ale cyklostezky do celkové páteřní sítě bude nejspíše ještě nějaký čas trvat.