Motor zaburácel, mohutná dřevěná vrtule se na první pokus roztočila a stroj se ponořil do oblaku modravého dýmu. Po zkoušce, zda všechno funguje jak má, zvýšil testovací pilot Petr Handlík výkon, rozjel se po dráze a za pouhých několik vteřin začal stoupat k nebi, aby po několika nízkých přeletech opět zcela hladce přistál.

Nejen pro Vladimíra Handlíka, ředitele Leteckého muzea Metoděje Vlacha, to byl velký den. Důvod k oslavě měl celý tým v čele s konstruktérem Petrem Taxem, který se na stavbě letounu Morane-Saulnier BB podílel, členové Historical Flying Clubu, kteří stavbu letadla financovali, zástupci Středočeského kraje, města či automobilky Škoda. Křtu byli přítomni také zástupci francouzského velvyslanectví.

„Letadlo jsme začali stavět v roce 2015, tedy přesně sto let poté, co se Morane-Saulnier BB začal vyrábět," podotkl Vladimír Handlík během představování nejnovějšího ultralightu, který váží 305 kilogramů, nese moderní hvězdicový motor australské výroby, pyšní se výkonem 110 koní a má rozpětí křídel devět metrů.

Stáj Nadačního fondu Letadlo Metoděje Vlacha se rozšířila o nový kousek, v letošním roce to však není přírůstek jediný. Na podzim bude veřejnosti představen další unikát francouzský pozorovací letoun, dvouplošník Caudron G3. Fanoušci létání si mohou čekání na něj zpříjemnit Dobovým leteckým dnem, jenž se odehraje už 11. června.


Petr Handlík: Létat historickým strojem je nádhera

Testovací pilot Nadace Metoděje Vlacha a syn Vladimíra Handlíka Petr Handlík právě dosedl s novým letounem na letištní plochu, když jsme jej přepadli s mikrofonem.

Máte úsměv na tváři. Šlo tedy vše podle plánu?
Nádherně. Mám úsměv na tváři, a kdybych neměl v letadle větrný štítek, tak byste viděli i mouchy mezi zuby. Jsem totiž veselý pilot. Letadlo mi dělalo jen samou radost, což doufám bylo ze země vidět. Když vozíme dámy, ptáme se jich, zda byl let v otevřeném letadle lepší než orgasmus. Většinou nám nechtějí odpovídat a červenají se, pro mě to dnes ale orgasmus byl. Bylo to nádherné.

Pro vás jako testovacího pilota to nebyl první start na této replice. Kolik času už jste strávil jeho zalétáváním?
Už jsem s ním dohromady nalétal asi šest minut, asi deset krátkých startů. Jen velice krátkých, protože zkoušky spočívají v tom, že se odstartuje, provede úprava, znovu odstartuje a mezitím se vždy vyhodnotí, zda byla úprava úspěšná.

Jedenáctá replika Nadačního fondu Letadlo Metoděje Vlacha měla sedm kmotrů: zástupce francouzské ambasády, armády, Středočeského kraje, města i společnosti Škoda Auto.

A úplně první dojem z nového stroje?
Je to adrenalin. Člověk se musí připravit na všechno, kdyby ho stroj překvapil. Moc by mě mrzelo, kdybych mu ublížil.

Uprostřed ukázky jste dosedl na zem a opět vzlétl. Co to bylo?
Je to český prvek, který se jmenuje mezipřistání anglicky touch and go. Pro diváky je to efektní, letadlo dosedne a hned zase stoupá.

Jakou nejvyšší rychlostí jste dnes letěl a jaké maximální rychlosti je tento stroj schopen dosáhnout?
Létám s ním zhruba 95 km/h, nejrychleji to bylo 110 km/. Kolik se z toho dá vymáčknout ale ještě nevíme, protože jsme ještě ve zkouškách, a tak s tím létáme jak říkáme katolicky.

Dostavila se před dnešním letem nervozita?
Nervozita ne, respekt ano. Vždycky, když nastupuji do takového letounu, tak si říkám, abych sobě nebo letadlu neublížil.

Létáte jak na historických replikách, tak na současných strojích. Máte raději ty starší, nebo moderní letadla?
Moderní letadla jsou jednoduše jiná. Předně mají uzavřenou kabinu, takže necítíte vzduch ve tváři a kolem obličeje. To je neopakovatelný pocit, který zažijete jen v historickém letadle.

V čem létáte? Co máte v kokpitu na sobě?
Mám na sobě bavlněnou letní kombinézu a koženou bundu, abych v tom průvanu nahoře neprochladl. Zatímco vy tady dole můžete být v krátkém rukávu, nahoře pěkně fičí. A jak motorkáři dobře vědí, kůže neprofoukne.