Kdo nebude mít od dubna parkovací kartu, bude se mu v Boleslavi těžce parkovat. Většina obyvatel města, z nichž mnohým před domem parkují i dvě nebo tři auta současně, už ví, že se připravuje zásadní změna městského parkovacího systému. Kdy k tomu dojde? „Je nezbytně nutné, abychom nejdříve s detaily a smyslem nového systému důkladně seznámili veřejnost. Teprve po této informační kampani bude možné určit vlastní termín spuštění systému do provozu,“ sdělil primátor města Raduan Nwelati a doplnil, že by se tak mohlo stát 1. dubna – pokud nenastanou komplikace.

Radnice nijak nezastírá, že chce z centra města vytlačit auta „cizinců“ a těch, kteří do města jezdí za prací. Současně chce vytvořit dostatek parkovacích míst pro ty, kteří mají ve městě trvalé bydliště. Je proto logické, že právě oni změnu vítají a očekávají od ní, že nebudou muset někdy i několik minut kroužit kolem svého bydliště, aby nakonec svůj vůz zaparkovali stovky metrů od domova. O poznání hůře na tom budou tisíce lidí, kteří do Boleslavi dojíždí za prací. „Uvažujeme o tom, že všichni ti, kteří u nás nemají trvalé bydliště, od města kartu nedostanou zdarma, ale budou si ji muset koupit. A současně říkám, že to nebude levná záležitost,“ řekl primátor.

Zároveň upozornil, že se pohybujeme v částkách 100 korun na den.

Nový parkovací systém bude rozlišovat tři základní uživatelské skupiny, a to rezidenty, tedy občany s trvalým bydlištěm v Mladé Boleslavi, dále abonenty – vlastníky nemovitostí či podnikatelských provozoven na území města. Patří sem i majitelé bytů či domů ve městě, kteří zde nebydlí. Třetí skupinou jsou návštěvníci – nejsou obyvatelé města a jezdí sem na návštěvy, nákupy nebo za prací. V nočním režimu se stávají návštěvníky i ti rezidenti či abonenti, kteří chtějí zaparkovat jinde, než mají vymezeno v blízkosti svého bydliště.

Město sice vybudovalo za posledních deset let přes tři a půl tisíce parkovacích míst, ale je to stále málo. I proto chce v budoucnu postavit záchytná parkoviště a další parkovací domy. „Jeden by měl vyrůst u ústředního stadionu a druhý na náměstí Republiky. Počítáme také s rozšířením parkovacích kapacit stávajícího domu v Jaselské ulici,“ prozradil Nwelati. Parkovací systém má být v rámci možnosti přívětivý i pro firmy, podnikající na území města. Každá z nich bude mít nárok na jednu kartu, a zda ji využije pro sebe nebo své zákazníky, bude záležet jen na ní.

Novinka má podle vyjádření radnice chránit obyvatele s trvalým bydlištěm v Mladé Boleslavi a má vytlačit dlouhodobě zaparkovaná auta „cizinců“ mimo mladoboleslavské ulice. Současně má umožnit návštěvy příbuzných a turistů, protože systém bude o sobotách a nedělích vypnutý.

Modrá zóna – není zpoplatněna a je určena pouze pro parkování obyvatelům Mladé Boleslavi, tedy rezidentům a abonentům. Od 6 do 18 hodin mohou na modré parkovat kdekoliv, bez ohledu na to, zda tam bydlí, pracují, nebo přijeli za účelem nákupů nebo návštěv, vždy zdarma a bez časového omezení. V časech od 18 do 6 hodin zde budou moci parkovat jen ti rezidenti a abonenti, kteří v dané lokalitě bydlí. Zóna je bez automatů.

Smíšená (fialová) zóna – rezidenti i abonenti zde parkují v denním režimu modré zóny. Ti, kteří nemají modrou kartu, zde mohou zaparkovat zdarma, ovšem s omezením na maximálně 3 hodiny, a to až do 21 hodin, od kdy bude fialová zóna vyhrazena pro bydlící v místě zóny. Zóna je bez automatů.

Oranžová zóna – je v denním režimu od 6 do 18 hodin zpoplatněna a je vybavena parkovacím automatem. Přes noc zde mohou návštěvníci parkovat zdarma.

Červená zóna – zóny, které budou ve vybraných lokalitách umožňovat zde bydlícím parkování po 24 hodin denně, ale na rozdíl od ostatních lokalit tak budou fungovat nejen v noci, ale i přes den.