Po celý poslední týden v říjnu se zastaví montážní linky a výrobní provozy v automobilce Škoda Auto. O tom jsme vás jako první informovali už minulý týden. Je ale situace ve firmě opravdu tak vážná, mají se tisíce zaměstnanců bát o práci?

Škoda Auto je největším zaměstnavatelem na Mladoboleslavsku, Rychnovsku a Vrchlabsku. Je na ní zcela závislá česká ekonomika, zaměstnává 27 tisíc lidí a další tisíce lidí pracují pro dodavatelské firmy. Z většiny rodin na Mladoboleslavsku alespoň jeden pracuje v některé z těchto firem. Právě díky vysokým mzdám se daří i místním službám a podnikatelům.

Firma v minulých dnech potvrdila nejdelší odstávku výroby za poslední roky, a to na konci října. Na pondělí 27. října byla již dříve naplánována dovolená, v úterý 28. října je státní svátek a po zbytek týdnu byl nyní zrušen výrobní program. Zhruba 20 tisíc zaměstnanců největší české automobilky tak dostane nečekané hromadné volno. Část zaměstnanců, především z technických, administrativních či údržbářských profesí, ale v práci zůstane.
Zaměstnanci, kteří kvůli krizi nepůjdou do práce, dostanou po dohodě s odbory 75 procent průměrné mzdy.

Důvodem omezení výroby je vliv finanční krize a tím i nižší odbyt vozů. „Ke snížení odbytu došlo především kvůli poklesu západních trhů a také kvůli silnému kurzu české koruny,“ řekl Boleslavskému deníku mluvčí firmy Jaroslav Černý. Dodal ale, že firma má v plánu vyrobit 700 tisíc vozů a tento plán i přes omezení výroby dodrží. Firma uvádí, že pokles výroby je tedy spíše návratem k normálu.

Podobný názor mají i odbory KOVO. „Já to momentálně jako krizi ve Škodě Auto nevidím. V takových situacích jsme již byli. Je to klasické houpání trhu s auty, který je naprosto nevypočitatelný a dá se z naší strany regulovat jen z několika procent. Vždy záleží na rozhodnutí zákazníka,“ řekl předseda ZO OS KOVO Jaroslav Povšík Boleslavskému deníku. „Celou dobu jsme vyvíjeli takové mechanizmy, aby to v takových situacích neodnesli kmenoví zaměstnanci, tyto mechanizmy nám fungovaly vždy a budou fungovat i nadále,“ dodal Povšík.

Mezi zaměstnanci se však stejně začínají objevovat obavy o práci. „Vůbec nevím, co s námi bude, nastoupil jsem nedávno a jsem ve zkušební době. Povídá se, že hrozí propouštění,“ řekl pětadvacetiletý zaměstnanec z logistiky. Firma ale hodlá šetřit především na agenturním personálu. Jeho počet se už snížil o několik set. „Vaši lidé ještě mají určitou jistotu, ale my můžeme vyletět na dlažbu během okamžiku. A to jsem si chtěl vzít hypotéku na byt, ještě, že jsem to neudělal,“ řekl třicetiletý Peter ze slovenské Myjavy, který ve Škodě pracuje přes pracovní agenturu jako dělník.

Firma a odbory KOVO začínají pečlivě sledovat skladové zásoby a sledují všechna rozhodnutí v koncernu Volkswagen. „Sledujeme rozhodnutí z VW především proto, aby tam nedošlo k nespravedlivému rozhodnutí vůči nám například ve prospěch jiné značky v rámci koncernu. Na druhou stranu jsme také solidární, není možné, aby třeba zavřeli Seat či Volkswagen v Bratislavě a my se z toho radovali. To neděláme, protože by se nám to do budoucna vymstilo,“ uvedl Povšík.

„Říjnová odstávka je pragmatická, odbory se na řešení situace podílely v poměru padesát na padesát, takže věřím, že to přežijeme. Dlouho jsme si zvykli, že je normální pořád růst, ale je jasné, že to není možné,“ dodal Povšík.