Zmíněný knoflík způsobí, že inteligentní systém řízení křižovatek ve spolupráci s Dopravním dispečinkem automaticky zajistí dotyčnému vozidlu zelenou na semaforech na vytížených křižovatkách v Mladé Boleslavi. Naopak autům stojícím v ulicích křižujících průjezd záchranářů či policistů bude v rozhodující moment svítit červená.

To je ve zkratce princip takzvaných OBU jednotek, které jsou nově instalovány v sanitkách nemocnice, záchranky, hasičských zásahových vozech a autech prvosledových hlídek policie v Mladé Boleslavi. Celkem se jedná o patnáct jednotek. „Tyto jednotky přispívají nejen k tomu, že naše posádky zdravotníků jsou u pacienta rychleji a tedy dříve, ale také k bezpečnosti po celou dobu cesty jak naší posádky, tak i okolních vozidel a chodců,“ řekl Ladislav Řípa, předseda představenstva Klaudiánovy nemocnice.

Slavnostní uvedení OBU jednotek do provozu se uskutečnilo u sídla boleslavských hasičů. | Video: Deník/ Miroslav S. Jilemnický

Jeho slova potvrdil i ředitel Záchranné služby Středočeského kraje Pavel Rusý. „Při řízení sanitek ubývá systému jízdy brzda – plyn, jízda je mnohem plynulejší. K pacientovi nás to může přiblížit i o minuty. A komfortnější je i jízda už s pacientem, která je díky OBU jednotkám nejen plynulejší, ale také bezpečnější jak pro naše posádky, tak pro pacienta,“ řekl Rusý.

Nyní je systémy OBU jednotek vybaveno celkem patnáct vozidel. Zdravotníci jich využívají sedm, čtyři mají policisté a čtyři hasiči. „Jednoznačně zjednodušují a zrychlují náš dojezd k zásahu. Pro nás je to i vzhledem k tomu, že často jezdíme v kolonách, dostačující počet. Pokud by v budoucnu byla možnost, využili bychom ještě dvě takové jednotky,“ konstatoval David Bárta z profesionální jednotky boleslavských hasičů.

Podle náměstka primátora Jiřího Boušky systém dokáže v současné době fungovat na 24 křižovatkách ve městě. „Čeká nás zásadní rekonstrukce třídy Václava Klementa, která bude trvat nepřetržitě zhruba dva roky. Po dokončení těchto oprav by měl být systém funkční po celém městě,“ uvedl Bouška.

Chytrý systém řízení

Nákup OBU jednotek navazuje na městem instalovanou telematickou infrastrukturu a moderní dopravní ústřednu, která umožňuje dynamické řízení dopravní situace v Mladé Boleslavi. Tento systém umožňuje přednostní volby a prodlužování signálu „volno“ vybranými vozidly za účelem projet křižovatkou zcela bez zastavení nebo s minimálním zdržením. V praxi to znamená, že vozidla integrovaného záchranného systému mají na křižovatce zelenou.

Slavnostní uvedení OBU jednotek do provozu se uskutečnilo u sídla boleslavských hasičů. | Video: Deník/ Miroslav S. Jilemnický

V roce 2022 zakoupilo město první dvě jednotky. Jedna byla umístěna na vůz mobilních jednotek intenzivní péče, které převáží pacienty neodkladné péče mezi poskytovateli zdravotnických služeb, druhá jednotka byla umístěna na sanitku záchranky. V roce 2023 byly zakoupeny tři další jednotky, přičemž jedna byla umístěna ve voze nemocnice a dvě ve vozech záchranky. Letošních deset jednotek využijí nejen zdravotníci, ale i hasiči a policie.

Deset letos pořízených jednotek OBU vyšlo na 1 milion korun. Polovinu z toho zaplatil Nadační fond Škoda Auto. Dvě stě tisíc jde z rozpočtu nemocnice a tři sta tisíc přispěje pokladna magistrátu.