A pokusy o odklonění provozu? Už bezmála třicet let marné. Obce mezi Mělníkem a Mladou Boleslaví tedy založily spolek, aby společnými silami bojovali za budování obchvatů.
Nejen obyvatelé Jizerního Vtelna musí při přecházení hlavní silnice dávat velký pozor, aby nezůstali pod koly některého z nákladních vozidel. To občas vyžaduje značnou trpělivost, protože se v tomto úseku nenachází žádný přechod pro chodce.
Nehledě na to, že dojíždějícím školákům vede cesta domů právě přes tuto vozovku. Silniční ruch způsobuje nepříjemnosti i domům kolem silnice, jak uvádí obyvatelka Helena Kubínová: „Bydlet blízko silnice s takovým provozem je za trest. Neustále máme kvůli kamionům rozbitou střechu a provádět vnější úpravy domu se nám ani nevyplatí. Navíc je vozovka dost úzká, takže při špatném počasí nám kamiony vjíždí na zahradu. Přestěhovat se by však bylo těžké. Dům v takovém prostředí nemá přirozeně takovou cenu, jakou by měl mít," lamentuje.
Součástí budování obchvatů by měly být i archeologické výzkumy. V rámci Jizerního Vtelna by měl být pro nákladní vozidla vybudován asi dvě stě metrů dlouhý tunel pod zámkem Stránov, který by se dál napojoval na vozovku v Bezně.
Podle vyjádření starostky Jizerního Vtelna Marie Hukové už projektu vyslovil podporu kraj, Ředitelství silnic a dálnic, a dokonce Ministerstvo dopravy.
V uplynulých dnech totiž obdržela dopis od náměstka ministerstva dopravy Kamila Rudoleckého, ve kterém vyslovuje schválení záměru projektu Centrální komisí Ministerstva dopravy.
V současné době by už měla probíhat soutěž na zhotovitele předběžného geotechnického průzkumu. Připravovat by se měla také soutěž na zhotovitele předběžného archeologického výzkumu a následně na zhotovitele Dokumentace pro územní rozhodnutí a Investorskou činnost pro územní rozhodnutí.
Současně by měla být uzavřena dohoda s majitelem pozemků, na kterých bude obchvat vybudován, o odprodeji do vlastnictví obcí.
Kromě Jizerního Vtelna spolek zahrnuje také obce Mělník, Malý Újezd, Liblice, Byšice, Mělnické Vtelno a Bezno. S projektem by se mělo začít právě na území Jizerního Vtelna, jehož územní plán by měl být hotový během příštího roku.
„Skrz obec projede denně přibližně deset tisíc nákladních a osobních aut, odklon by nám tedy bezprostředně přinesl klid, bezpečnost a všeobecně čistší životní prostředí. Navíc to určitě uleví občanům, kteří bydlí přímo u silnice. Lidé od nás také nebudou tolik utíkat kvůli silničnímu ruchu. Když vše dobře půjde, se stavbou bychom mohli začít už v roce 2019," dodává Marie Huková.
AUTOR: Kristýna Žáková