Automobilka Škoda má zhruba 12 tisíc nových zakázek a přeruší část odstávek v pátečních termínech. Zájem je zejména o vozy Fabia a Roomster.

„Týká se to modelu Fabia v jednom pátečním termínu v únoru a čtyřikrát v březnu,“ řekl Boleslavskému deníku mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý. Výroba nového vozu Octavia pokračuje beze změn, s již dříve plánovanými pátečními odstávkami. O tom jsme vás informovali již ve včerejším vydání.

Jaká je nyní situace v automobilce Škoda a jak pokračuje kolektivní vyjednávání v této největší české firmě, kde pracuje většina obyvatel města a na níž jsou závislé stovky dalších firem nejen v regionu, odpovídal předseda odborů KOVO ve Škodě Auto Jaroslav Povšík.

Už ve čtvrtek ráno se mezi veřejností spekulovalo, že firma stáhne část pátečních odstávek. Odpoledne se to potvrdilo. Je to podle vás dobrá zpráva?

Momentálně to opravdu patří mezi lepší zprávy. Vzhledem ke šrotové prémii 2500 euro v Německu se objevilo zhruba 12 tisíc nových zakázek především na model A05 Fabia a Roomster. Z toho důvodu budeme obnovovat některé už dříve vyřazené dny v rámci odstávky. To se nám promítne také do motorárny a částečně nám to ztlumí problém na převodovce, kde je situace ještě opravdu špatná. Dodatečná plánovaná odstávka v délce čtyř dnů se změnila pouze na dva dny. To samozřejmě pozitivně ovlivní hutní provozy, zejména hliník a kovárnu.

Octavia Tour? Velká krize

Je pravda, že poněkud hůře je na tom model Octavia Tour?

Co se týče modelu A4, tam je problém. Nezlepšila se situace v Rusku, na Ukrajině, ani v Indii, a musíme proto v devátém kalendářním týdnu odstavit výrobu na další čtyři dny. Společně s již dříve naplánovaným pátečním volnem tak vznikne ve výrobě Octavie Tour celotýdenní odstávka.

Za jakých podmínek budou zaměstnanci z výroby A4 týden doma?

Tuto odstávku budeme dojednávat za stejných podmínek. Všechny únorové odstávky máme s náhradou 75 procent průměrné mzdy plus platbu padesát korun. To je téměř denní mzda.

"Nic si nenalhávejme, dobré to není"

To není dobrá zpráva. Ale dá se říci, že firma chytila druhý dech, tedy alespoň co se týče fabií?

Já si myslím, že to se nedá nazvat druhým dechem, protože to není vůbec normální situace. Zlepšení přišlo jen na základě šrotové prémie. Nemůžeme si nalhávat, že to tak není. Je proto potřeba, aby nějaké takové opatření bylo i v České republice. Bylo by to prospěšné pro ekonomiku, pro majitele aut, živnostníky a životní prostředí. Zatím silně lobbují dovozci ojetých vozů, kteří prodávají v České republice více aut než my. Vláda si musí rozmyslet, co je lepší. Jestli preferuje domácí výrobce nových aut, nebo dovezený šrot z cizí země. Šrotová prémie by nastartovala také práci v kovošrotu a v třídění odpadu. Tam by se dala nárazově zaměstnat velká spousta lidí, aby se stará auta rozebírala a nedělala se z nich jen zbytečná drť. Životnímu prostředí by velmi prospělo, kdyby se z aut separovaly plasty, oleje, skla atd.

Můžete říci, jak jsou na tom další modely?

I přes zájem o roomstery budeme dodatečně ještě na dva dny zastavovat výrobu. V Kvasinách se sladí také plánované odstávky, kdy z pondělku přejdeme na pátky, jako je tomu nyní v Mladé Boleslavi. Odstávky se zde tedy budou rovněž dělat v pátek. Je problém také s vozem Superb, který jsme od počátku vyráběli ve vysokých číslech. Měl úspěšný náběh a je to celkově velmi úspěšné auto. Patří ale do kategorie větších vozů, na něž jsou nyní zákazníci pocitově opatrnější. Musíme tento velký nástup přibrzdit. Půjdeme na takovou úroveň, jaká se normálně původně plánovala. K jednomu dni odstávky tak musíme přidat patnáct dalších dnů odstávky. Bude tam tedy jedna plus patnáct dnů bez výroby. Technologicky je ale potřeba vidět, že v Kvasinách je nutné uvolnit výrobu roomsteru i superbu, protože připravujeme nové SUV. V přípravě tohoto vozu zatím nemáme žádné signály o pozastavení, ale naopak, využijeme této situace, že v pohodě nainstalujeme technologie, abychom toto SUV startovali dobře, rychle a kvalitně.

Rušení směn? To by bylo opravdu špatné

Jak nyní ve firmě vypadá zaměstnanost? Stále nehrozí propouštění kmenových zaměstnanců?

Zatím zůstává stejná situace. Momentálně se bude dělat takové racio tři procenta. Je spousta míst v podobě prázdných okének, která chceme podchytit. Budeme svolávat výbor pro plánování personálu a tam vlastně propočítáme každou oblast. Velmi důležité je, že naším cílem je zastavit veškerý outsourcing, což se nám momentálně daří. Dokonce dostáváme také některé outsourcingy zpět. Jakmile dostaneme technologii, na které se dá něco dělat, tak ihned budeme povolávat zaměstnance z personálního poolu, nebo z klidového rekvalifikačního střediska zpět do práce. Pořád je lepší pracovat, než sedět doma a čekat v nějaké hrůze, co se bude dít.

Mezi zaměstnanci se také spekuluje o hrozbách změn směnnosti. Nehrozí snižování počtu směn výroby?

Zatím se odstavují jednotlivé dny, které máme podchycené těmi pětasedmdesáti procenty průměrné mzdy s eventuální platbou padesát korun podle délky měsíce. Pokud bychom dostali na stůl požadavek, abychom rušili nějaké směny, či směnnost, tak by to pak bylo opravdu velmi špatné. Například ve svařovně vozu A4 už máme pouze jednu směnu, ale dříve tam byl personál v poměru 70 procent agenturního a jen 30 procent kmenového. Momentálně se to otočilo a zbývá tam již jen 25 procent agenturního personálu. Ta místa samozřejmě šetříme pro zaměstnance, kteří přestupují třeba z VA, nebo z M13 Octavie A5. Pokud by se situace zhoršila a museli bychom snížit normu obsluhy na základě nižšího taktu, nižšího objemu, tak by to samozřejmě byl problém. Riziko samozřejmě je rovněž ve Vrchlabí, kde ještě jedou na dvě směny na montáži Octavie Tour A4. Vidíte tedy, že zde jede svařovna tohoto vozu jen na jednu směnu a přitom ve Vrchlabí je montáž stejného vozu ve dvou směnách. To vidíme jako velkou podporu firmy a za to děkuji představenstvu. Drží totiž slib, že když Vrchlabí nedostane vůz UP, tak tam bude takto držena zaměstnanost. Současný propad A4 je stále konstantní, nezlepšující se ukzatele vozu A5 zavdávají riziko, co to udělá se směnností ve Vrchlabí.

Co může odvrátit riziko snížení směnnosti ve Vrchlabí?

Musel by přijít nějaký signál z Ruska či Ukrajiny, že zákazníci opět mají zájem o vůz A4. Možná by bylo dobré ještě udělat nějaké cenové opatření, aby zákazníci tento starší, ale přitom velice kvalitní a líbivý model kupovali.

Letos se kvůli mzdám stávkovat nebude, jde o pracovní místa

Velmi důležité je, že nyní také probíhá kolektivní vyjednávání mezi vámi a firmou. Jak pokračuje?

Ještě nikdy nebylo kolektivní vyjednávání spojeno s globální krizí, nebo s nedobrou situací ve firmě Škoda jako nyní. Musíme jednoznačně přihlédnout k tomu, že někdo musí platit lidi v personálním poolu, kteří nemají práci, a musíme jim dávat dohodnutou částku či kompenzace za odstávky. Nechceme našimi přílišnými požadavky povzbudit propouštění. To by určitě nastalo, protože se můžeme rozhlédnout, jak to vypadá v jiných automobilkách a firmách. Vyjednávání je speciální. Chceme uzavřít takzvanou tichou dohodu. Tentokrát nás nikdo neuvidí na shromáždění před Pentagonem a asi toho nebudou plné noviny. Dohoda by ale měla být takovým čestným darem zaměstnancům z obou stran – odborů i firmy. Nikdo by neměl nic vyhrát ani prohrát. Nikdo by se neměl radovat. Chceme jen zajistit standard zaměstnanců, tedy inflaci, která klesá a určitý růst mzdy. Musíme zajistit i určitou polaritu mezi dělníky a techniky a správnou délku platnosti smlouvy.

Můžete naznačit konkrétnější požadavky?

Smlouva tentokrát samozřejmě bude kratší. Chtěli bychom udělat takové speciální pásmo, které jsme tady ještě nikdy nedělali. Tento kvartál už v podstatě považujeme za ztracený. Byl plný těžkých kroků a očekávání problémů. Za první tři měsíce roku bychom proto chtěli dát fixní částku pro všechny bez rozdílu – pro dělníky i technické pracovníky v rámci tarifů. O výši částky se momentálně jedná. Pak bychom chtěli nastoupit tarifem s růstem o určité procento. Tento tarif bychom samozřejmě chtěli spojit s osobním ohodnocením a bonusem tak, aby nezůstaly váznout platby dole. Těžko by se nám i v dobrých dobách zvedaly zpátky. Dále chceme udělat druhý procentuální nárůst tarifu rovněž pro všechny tarifní zaměstnance. Musíme se ale dohodnout, od jaké doby by k tomuto růstu došlo a jak dlouho má smlouva působit.

Na jak dlouho chcete tentokrát mzdovou dohodu uzavřít?

Obecně máme požadavek od členské základny, aby se smlouva uzavřela na jeden rok. Můžeme se chovat tak, jako bychom jednali od prvního ledna, a pak by dohoda trvala do 31. 12. 2009, ale tu dobu tří měsíců, za které bude vyplacena pevná částka, jsme opravdu vypustili. Anebo zvolíme začátek dohody od 1. 4. 2009, kdy nastoupí zvýšený tarif. V tomto případě by smlouva trvala do 31. 3. 2010. To je naše jednoduchá strategie. Ve čtvrtek jsme obdrželi mandát od Podnikové rady. Není to mandát ustrašený, ale také není takový, aby řval: „Chceme to či ono za každou cenu.“ Je to rozumný mandát a jsem za to vděčný všem předsedům, kteří se podíleli v dílenských radách na vysvětlování tohoto postupu zaměstnancům. Ať to dopadne, jak to dopadne, věřím, že i později v dobrých časech se za tento rok nebudeme muset stydět, zejména v rámci udržení zaměstnanosti.