Schváleno! Mladá Boleslav už nikdy nebude jako dřív.

Naopak. Bude lepší.

Tedy alespoň co se dopravy týče. Krajští zastupitelé Středočeského kraje totiž v pátek oficiálně schválili výstavbu takzvané Severovýchodní tangenty, která propojí třídu Václava Klementa v místě mezi nákupním Bondy centrem a Zákaznickým centrem Škoda Auto s výjezdem u kruhové křižovatky vedle Intersparu v Jičínské ulici s napojením na rychlostní silnici R10 a potažmo výpadovku z města I/38.

Podél železnice a Škodovky

Nová silnice, která povede podél železniční tratě a areálu automobilky Škoda Auto, odvede velké množství aut, jejichž řidiči míří do této části města, za nákupy do místních obchodních domů, nebo prostě jen jedou ven z města směrem na Jičín, Liberec či Prahu. Platí to však samozřejmě i opačně, velké množství aut tudy pojede také z okrajové části města do centra.

Výrazně by se tak mělo ulevit části třídy V. Klementa, Jičínské ulici, třídě T. G. Masaryka, Jaselské ulici, ale v podstatě i Staroměstskému náměstí, kudy řidiči projíždějí směrem na Bezděčín při cestě do Prahy. Po nové tangentě to budou mít pohodlnější, kratší a rychlejší. Důvodů, proč projíždět centrem města a zatěžovat dopravu, tak výrazně ubude.

Problémy s pozemky opozdí začátek stavby

Náměstek středočeského hejtmana a zastupitel města za ČSSD Robin Povšík uvedl, že kraj je připraven celou akci maximálně podpořit, ale uvedl, že se objevují další nedostatky v připravenosti projektu ze strany města Mladá Boleslav, které chce stavbu silnice rozjet už v pololetí tohoto roku. Silnice bude patřit kraji, stavbu připravuje, iniciuje a zastřešuje město Mladá Boleslav s využitím dotace od Ministerstva dopravy ČR, investuje i do části vybavení silnice a peníze do celého díla vloží rovněž kraj.

„Vyskytly se problémy s pozemky podél připravované komunikace. To není kritika, to je pouze konstatování, při přípravě staveb je to normální. Nicméně, pro Boleslavany z toho vyplývá, že akce není dostatečně připravená ze strany města a nemůže být proto zahájena její realizace. Předpokládáme, že pokud vše půjde dobře, tak se nám podaří zahájit stavbu asi na konci letošního roku, a tím se celá akce výrazně protáhne,“ řekl Deníku Povšík.

Plánek, kudy povede severovýchodní tangenta v Mladé Boleslavi.

Podle kraje by tak mohla být celá komunikace hotová a dána do provozu nejdříve na konci roku 2010, ale spíše začátkem roku 2011. „Středočeský kraj udělá vše pro to, aby se to stihlo alespoň do začátku roku 2011, původní termín je zcela nereálný. Zdůrazňuji ale, že to není naše chyba a ani to není kritika města. Prostě takový je život, jednání jsou složitá. Není dořešen souhlas s vlastníky vedlejších pozemků k povolení stavby,“ dodal Povšík. Podle odborníků, kteří se projektem na kraji zabývají, se to týká zejména pozemků Českých drah, respektive Správy železničních cest.

Nwelati: Město nic nezanedbalo, netahejte sem politiku!

Primátor Mladé Boleslavi ovšem jakékoliv pochybení ze strany města striktně odmítá. Sdělil, že předpokládal schválení tohoto projektu zastupitelstvem kraje, protože město ve spolupráci s firmou Škoda Auto získalo na projekt dotaci ve výši 300 milionů korun.

„Není pravda, že by peníze získala jen firma. Stejně jako Škoda Auto i my jsme podepsali společné memorandum, díky němuž byla schválena dotace ve výši 1,2 miliardy korun. Musím poděkovat, že pro tangentu hlasovali všichni zastupitelé přítomní v sále. Vše je připraveno docela dobře a věřím, že výstavba začne co nejdříve a že původní termín se stihne, přestože pan náměstek má pochybnosti. Já opakuji, že pokud se začne intenzivně pracovat, tak se termíny stihnou,“ uvedl primátor Mladé Boleslavi Raduan Nwelati z ODS.

Nwelati tvrdí, že město po dvou dnech, kdy odeslalo veškeré podklady kraji, dostalo zpět jen drobné připomínky, jako je návaznost cyklostezky a naddimenzovanost křižovatky. To však ale má podle primátora svůj důvod, protože město do budoucna chce, aby komunikace byla čtyřproudá. V plánu je i budoucí napojení na druhou stranu až k Ptácké ulici a na silnici I/38.

Problém se souhlasem Českých drah?

„Všechny námitky tam jsou jen z neznalosti věci toho, kdo posudek zpracovával. Kraj napsal, že z technického pohledu dokumentace nevykazuje žádné nedostatky. Nyní bude normálně probíhat stavební povolení. My máme souhlas k projektové dokumentaci. Vím, že se tam řešila vlečka SD KOVO, proto se protáhla příprava projektové dokumentace nad náš plán. Delší dobu trvalo i vyjádření Českých drah. Souhlasné stanovisko k projektové dokumentaci máme a nevidím tam proto žádný problém,“ prohlásil Nwelati.

Primátor řekl, že se o celé záležitosti odmítá bavit politicky. „Všichni by měli využít všech možností, aby se problémy odstranily. Tangenta pomůže našemu městu i celému regionu. Doufám, že stavba bude zahájena po pololetí tohoto roku a následně co nejdříve dokončena bez jakýchkoli dodavatelských průtahů,“ dodal Nwelati.