Auta zaparkovaná tak, že těžká technika má jen málo šancí projet, mnoho zpomalovacích retardérů i rychle namrzající úseky. To všechno překáží v úklidu sněhu mladoboleslavským silničářům v sídlišti Severní Město.

„Z toho hlediska je asi nehorší Radoučská spojka, kde to rychle namrzá,“ potvrzuje řidič sypače Pavel Prodl, který včera celé ráno a dopoledne odklízel sníh stejně jako jeho kolegové z ranní směny firmy Compag v ulicích Mladé Boleslavi.

„Horší je situace také nahoře v Kosmonosích a v Bradleci. Tam je mnohem víc sněhu skoro jako na horách,“ usmívá se silničář, který v zimě jezdí na sypači s radlicí značky Iveco.

„V létě při úklidu města jezdíme Renaultem a ten je lepší. Ovšem ani v tomhle stroji si nemohu stěžovat. Má mnohem méně poruch, než ty staré a je tu hlavně teplo,“ popisuje Pavel Prodl.

Nový vůz má také funkci, která bedlivě hlídá, aby pracovníci za volantem dodržovali předepsané přestávky. „Pokud bych to porušil, stroj se sám zastaví a musím si pauzu stejně udělat,“ popisuje řidič.

Pokud by si někdo myslel, že řídit sypací vůz je pohoda, tak by se možná spletl. S rozměrným strojem je velmi náročné vyhýbat se ostatním autům, projet kruhové objezdy, protáhnout autobusové zastávky a především dávat pozor na parkující vozidla.

Nepříjemné jsou s takovým kolosem i přejezdy retardérů a zpomalovacích pruhů, například u základní školy Pastelka. Život silničářům komplikují i silniční ostrůvky, které v posledních letech vyrostly jako houby po dešti.

„Musíme jezdit velmi opatrně, abychom sníh nehrnuli na chodníky, které si lidé pracně odklízejí. Také musím dávat pozor, abych nenahodil chodce nebo domy,“ vysvětluje Pavel Prodl.

Boleslavským silničářům se naštěstí vyhýbají nehody. Mnoho lidí si sice myslí, že velké vozy s radlicí jsou na zasněžené silnici jako kované, ale není to tak úplně pravda. „Už dlouho se nám žádný karambol nestal, ale i s takovým strojem můžeme dostat pořádný smyk,“ popisuje pracovník Compagu.
Silničáři musí stroj také pravidelně čistit. Po několika hodinách šichty se totiž zašpiní světla i další části vozu, které musí zůstat čisté. Kromě pluhování stroj rovněž provádí posyp, pokud tedy nejsou vysoké mrazy, tehdy totiž směs neúčinkuje.

Posypovou sůl Compag skladuje v hale na skládce v Michalovicích. Tam také silničáři doplňují zásoby do svých vozů. V zásobníku sypače se pak sůl mísí s vodou a vytváří posypovou směs.

Čtěte více:

FOTO: Ve sněhu v Mladé Boleslavi bourala také sanitka s pacientem. ČTĚTE ZDE!

FOTO: Sněhová nadílka v Mladé Boleslavi. Všechny stroje byly v terénu. ČTĚTE ZDE!

FOTO: Náměstek hejtmana zkontroloval silničáře v Hradišti

Na Mladoboleslavsku udeřily třeskuté mrazy. Bylo i minus 20 °C

Mrazivé počasí ohrožuje především kardiaky