Tohle lidé na Mladoboleslavsku, kde se nezaměstnanost už roky pohybuje na úrovni kolem dvou až tří procent, nepamatují. Velké i menší firmy v okrese totiž teď hromadně oznamují propouštění.

Jedná se především o podniky navázané na automobilový průmysl, zejména mladoboleslavskou automobilku Škoda Auto.

90 lidí z Faurecie

Podle nejnovějších informací velké množství zaměstnanců propustí společnost Faurecia, která v Bakově nad Jizerou vyrábí výfukové systémy do automobilů. O práci zde přijde kolem devadesáti lidí z celkových 500 pracovníků.

„Ano, začíná zde hromadné propouštění,“ potvrdil Deníku předseda oblastního sdružení Asociace samostatných odborů ČR (ASO) Milan Šubrt.

Faurecia začala propouštět na základě poklesu výroby po snížení objednávek z automobilek, kterým dodává zejména výfukové systémy.

„Snažíme se zde dohlížet na to, aby společnost nepropouštěla zaměstnance, kteří pracují dobře. Byli totiž případy, kdy měl odejít lepší zaměstnanec s vysokým nasazením práce jen proto, že nebyl kamarádíček vedoucího. Takové lidi se snažíme ze seznamů k propouštění vytahovat a daří se nám to,“ řekl Šubrt.

S velkým propouštěním Faurecia počítá také ve své pobočce v Písku, kde přijde o práci až 60 zaměstnanců. „Jsou to hlavně pracovníci, kteří si neplnili své pracovní povinnosti, nepracovali tak, jak měli,“ uvedla personální ředitelka firmy Stanislava Stoklasová.

Podle Šubrta dostávají zaměstnanci z Bakova nad Jizerou výpovědi z organizačních důvodů s dvouměsíční výpovědní lhůtou.

„K tomu ještě dostanou tři platy odstupného. Chtěli jsme vyšší odstupné, ale firma vyhrožovala vyšším propouštěním a naším cílem je zejména udržet zaměstnanost,“ řekl Šubrt.

Propouštějí i další firmy na Mladoboleslavsku

Na propouštění se chystají i další firmy, které vyrábí pro automobilový průmysl, například Wagon Automotive v Bělé pod Bezdězem. Personál klesá i v Carbu Benátky.

Zhruba třicet lidí rovněž opustí dodavatele automobilky, americkou firmu Johnson Controls v mladoboleslavské pobočce. Zde odejití zaměstnanci dostanou jako odstupné pět platů.

Dá se tedy očekávat, že výrazně stoupne nezaměstnanost a počet lidí evidovaných na úřadu práce.

Škodovka? Kmenové zaměstnance si zatím necháme

Sama automobilka Škoda zatím kmenové zaměstnance propouštět nehodlá. Automobilka v minulých dnech vyvrátila informace listu E15, že by měla jednat s firmou BNV Consulting o snižování personálních nákladů, jinými slovy o propouštění kmenových zaměstnanců.

„Škoda Auto s firmou BNV Consulting nepracuje a nikdy o takové spolupráci neuvažovala. Kmenové zaměstnance propouštět nebudeme," řekl mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.

Zaměstnanci, kteří přišli v automobilce o místo, jsou zatím přesouváni na místa uvolněná po agenturním personálu, který již klesl na 900. Volná místa vznikla zejména ve svařovně. Zatím tak čekají za plnou průměrnou mzdu v takzvaném rekvalifikačním středisku, než přejdou na novou pozici.

Krize neustupuje

„Krize zatím neustupuje, ale přesto je naším cílem udržet zaměstnanost i když je to pro firmu velmi drahé. Opravdu naplno spustíme všechna stavidla, která máme k tomu, jak se o zaměstnance co nejlépe postarat,“ řekl ve listu Škodovácký odborář předseda odborů KOVO Jaroslav Povšík.

Ve Škodě Auto zatím pokračují páteční odstávky výroby a spekuluje se o dalším omezení výroby. To jsou ale podle vedení firmy jen spekulace, představenstvo automobilky o ničem takovém nerozhodlo.

„Představenstvo jedná každý týden. O odstávce se nehovoří,“ řekl Boleslavskému deníku mluvčí Jaroslav Černý.