Nečekané množství lidí se ve čtvrtek odpoledne tísnilo ve velkém jednacím sálu na Magistrátu města Mladá Boleslav. Desítky lidí přišly, aby se podívaly na koncept budoucí podoby Staroměstského náměstí. Město totiž hodlá už v polovině letošního roku začít s jeho velkou obnovou.

Po masivním zásahu do náměstí se zcela změní jeho dispozice a to se výrazně dotkne i života místních obyvatel i návštěvníků. V centru města totiž ubude parkovacích míst a změnit se má i poloha autobusové zastávky. Náměstí již navíc nebude možné objet z obou stran, ale pouze po komunikaci v levé části plochy.

První reakce veřejnosti na včerejším setkání se zástupci města proto byly smíšené. Někteří vítají, že po mnoha letech město získalo až sto milionů korun z fondů Evropské unie a může tak jen s menší spoluúčastí konečně centrum Boleslavi zrekonstruovat. Velké části lidí ale vadí podstatné změny, které mohou poškodit pohodu jejich bydlení.

Mezi návštěvníky čtvrteční přednášky a diskuzi o rekonstrukci Staroměstského náměstí nechyběli zastupitelé, obyvatelé centra města i živnostníci.

Architekt Michal Hlaváček při hodinu a půl dlouhé prezentaci promítl plánky s novým rozvržením náměstí, které je v podstatě koncipováno do jakýchsi dvou velkých trojúhelníků. Hlavní z nich je v centru náměstí od radnice k morovému sloupu a druhý je v místě mezi Železnou ulicí a kostelem Nanebevzetí Panny Marie.

Vodní prvky, lavičky a odpočinek

Ve stručnosti lze říci, že vznikne velký trojúhelníkový prostor ve středu náměstí, kde budou vodní prvky a lavičky, tedy odpočinková zóna. O několik metrů dále se počítá s parkovacími plochami.

Průjezdná komunikace pak bude pouze po levé části a její součástí budou zpomalovací retardéry. Posouvat se má i autobusová zastávka.

Představa o využití prostoru v trojúhelníku poblíž Železné ulice je, že tam vznikne několik dílčích mini-území, například dětský koutek s prolézačkami a třeba také prostor pro lavičky, které mohou využít rodiče dětí. Zejména zde se počítá se větším množstvím zeleně.

Parkovací podvod? Jak se to vezme

Pod touto zelenou plochou má být umístěno podzemní parkoviště, kde také budou veřejné toalety a výtah pro vozíčkáře. Vejít by se sem mělo až 80 vozidel. V rohu tohoto trojúhelníku pak pod zemí vznikne i trafostanice. „Podzemní parkoviště ovšem není součástí celého projektu a musely by se na něj hledat zvlášť peníze,“ upozornil architekt Michal Hlaváček.

Výstavba podzemního parkingu u Železné ulice není součástí projektu rekonstrukce Staroměstského náměstí. Částka kolem 120 milionů je podle hrubého rozpočtu určena čistě jen na rekonstrukci plochy Staroměstského náměstí.

Podle opozice je to podvod na lidi, kteří tak přijdou o parkovací místa. „Jeden z účastníků dnešního setkání v podstatě sám rozkryl celý podvod. Vznik parkovacích míst v podzemí je velmi nejistý a existuje velké riziko, že na Staroměstském náměstí zůstane místo sto dvaceti pouhých čtyřicet parkovacích míst,“ řekl náměstek středočeského hejtmana a zastupitel Robin Povšík (ČSSD).

Podle náměstka primátora Adolfa Beznosky (ODS) ale bude parkovacích míst dostatek. Uvedl, že město zvažovalo několik variant, například více parkovacích míst na úkor zeleně, nebo dokonce i vůbec žádná místa k parkování. V moderní době automobilů to ale podle Beznosky není možné.

„Město se proto rozhodlo pro separátní akci a vybudovat z městských prostředků podzemní parkoviště tak, aby zůstalo zachováno 120 parkovacích míst, i když v jiném místě,“ řekl Deníku Beznoska. Ten zároveň uvítal i čtvrteční diskuzi jako velmi konstruktivní a některé drobné připomínky budou ještě do projektu zapracovány. Schválená koncepce se ale měnit již nebude.

Děti přivedou rodiče

Co se týče hlavního prostoru Staroměstského náměstí, ten je chápán jako trojúhelník, který je doplněn o dva základní prvky. Jedním z nich jsou dva „fontánové“ systémy. Není to však fontána v pravém slova smyslu. Celkový princip je navržen tak, že je tam plocha, ze které vyvěrají proudy vody, a to v centrální části do výšky asi 5 až 6 metrů. Ve spodní části pak vyvěrají do 1 až 2 metrů.

„Je to prvek, který celou kompozici oživí. Naše představa je, že malý pramen obklopí děti, které si zde budou hrát. Očekáváme, že mladší generace bude provázena tou starší a tedy, že do centra města dostaneme více lidí,“ říká architekt Hlaváček.

Voda se dá navíc podle něho vypnout, protože se celý systém v zimě těžko udržuje a například se tam v zimě budou provozovat vánoční trhy. V místě, kde vznikne vodní atrakce je navíc připraveno místo, kde má být v zimě místo pro instalaci vánočního stromu.

„Kolem vodních prvků budou lavičky a lidé si tak kolem budou moci rovněž sednout. Součástí představy je, že na těch lavičkových panelech by byly základní symboly provázející Jizeru (například města a přítoky Jizery). To by byla svým způsobem i vlastivědná pomůcka,“ dodává architekt.

Komunikace průjezdná ve dvou směrech?

Jen průjezdná komunikace bude řešena standardním způsobem s obrubníkem a zbytek prostoru bude v jedné ploše z dlažby. Chodníky podél objektů a prostředek dostanou klasickou dlažbu s různými rozměry s tím, že střed náměstí bude vydlážděn kostkami s většími rozměry.

Diskuze veřejnosti přinesla několik zásadních podnětů. Podle jednoho z majitelů domů by v případě, že na Staroměstském náměstí bude obousměrná doprava a navíc dlažba, došlo k poškození domů. „Není jasné, jestli tam bude obousměrná komunikace a navíc průjezd bude omezen příčnými prahy. Chceme to udělat tak, že spěchající řidiči sem nebudou mít chuť vůbec jezdit,“ sdělil náměstek Beznoska.

Sami autoři projektu však počítají s tím, že bude zrealizována severovýchodní tangenta, a tedy zde provoz ubude. „Lidé jsou stále línější a nikam nechtějí dojít pěšky. Obávám se však, že lidé musí mít nějakou možnost na náměstí dojet, aby tam vůbec někdo přišel,“ uvedl architekt Hlaváček.

Lidé také kritizovali přesun autobusové zastávky k obytným domům doslova pod jejich okna. „Teď jezdí autobusy každou čtvrt hodinu. Kdo má pod okny poslouchat stále rozjíždějící se autobusy,“ namítali lidé. Architekt i město se budou podnětem zabývat, jestli se však počítá s přesunem, není jasné.

Obyvatele rovněž zajímalo, zda dojde k úpravě řadů pod povrchem. Podle náměstka Beznosky se počítá s kompletní rekonstrukcí sítí pod Staroměstským náměstím, a to včetně vodovodu, plynovodu atd. „Chceme, aby byly sítě zrekonstruovány tak, že tam nebude nutné dvacet let kopnout,“ uvedl Beznoska.

Otázky se dále týkaly nedostatku parkování během rekonstrukce náměstí a etap rozkopání celé plochy. Bude se postupovat po etapách tak, aby nedošlo k úplnému kolapsu centra města. Samotná stavba rozhodně odstartuje už za pár měsíců.

Bude probíhat veřejná obchodní soutěž a archeologický průzkum. Není zatím jasné, kdy přesně se se samotnými pracemi začne. „Bude dobré, když se s bagry na náměstí dostaneme v červnu a budeme rádi, když celá akce potrvá maximálně dvanáct měsíců,“ řekl Beznoska.

Lidem také záleží velmi na tom, jak kvalitně a jaké množství stromů bude na náměstí vysázeno. „Myslím, že zeleně je tady opravdu velmi málo a měl by na to dohlédnout odborník,“ řekl jeden ze zúčastněných. Zeleň je údajně konzultována s mladoboleslavským odborem životního prostředí. Na náměstí se počítá hned s několika stromy.