Krizový plán připravilo vedení města Mladá Boleslav pro první čtvrtletí tohoto roku. Politici se tak předem připravují na hrozící dopady finanční krize a dopady na podniky v Mladé Boleslavi.

Většina obyvatel města totiž pracuje ve Škodě Auto nebo v desítkách či stovkách firem, které jsou na automobilce přímo závislé, protože jí dodávají komponenty či služby. Další část lidí, například živnostníci, je zase závislá na nadprůměrných mzdách těchto zaměstnanců.

Zásah autoprůmyslu

Současná finanční krize zasáhla nejvíce právě automobilový průmysl a pokles prodeje automobilů je nepřehlédnutelný. Jak jsme vás již informovali, Škoda Auto například propustila velkou část agenturních pracovníků a na jejich místo přesouvá kmenové zaměstnance.

Ve spojení s tím začal mezi zaměstnanci automobilky převládat strach o práci. „Mám hypotéku a přítel, který ve Škodovce pracuje, má zase úvěr. Prostě jsme si zvykli žít za dost peněz a teď se bojíme, jak to s námi dopadne,“ řekla mladá žena před branou podniku. Z důvodu obav o zaměstnání jméno nesdělila.

Hrozili sebevraždou

Řada zaměstnanců navíc není nadšená z toho, že jsou přesouvání zejména na těžkou práci do svařovny. Jiní lidé jsou z celé situace nešťastní a zmatení a informaci o přesunech „rozdýchávali“ jen velmi těžko.

„Někteří lidé to akceptovali, další to nesli těžce, dva se dokonce zhroutili,“ řekl nedávno pro MF Dnes předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík. Podle něj se řešil i případ, kdy dlouholetý zaměstnanec firmy mluvil o sebevraždě. „Je to těžká situace, člověk pracuje desítky let na svém místě, pracuje dobře a pak nemůže pochopit, že musí své místo opustit,“ říká Povšík.

Přesouvají přes 600 zaměstnanců

Podle týdeníku Škodovácký odborář bude v první vlně přesouváno přes 600 zaměstnanců a jejich původní místa se de facto zruší. Dokud neprojdou rekvalifikací, zůstávají doma a firma jim celou dobu platí průměrný plat. Vzhledem k nižší výrobě pro ně není na původních místech již žádná práce.

Problém je v tom, že pokud konkrétní lidé nepřijmou jinou práci ve svařovně, například ze zdravotních důvodů, tak je firma přesune do takzvaného centra koordinačních změn a bude jim nadále hledat práci. V krajním případě pak podle zákona hrozí výpověď ze zdravotních či
z organizačních důvodů.

„Tomu ale my chceme zabránit a vyjednali jsme s firmou personální pooly, klidová a rekvalifikační střediska. Nebýt odborů KOVO, tak by tito zaměstnanci šli proudem rovnou za bránu,“ řekl v rozhovoru pro týdeník Povšík.

Firma neustále tvrdí, že propouštění kmenových zaměstnanců nemá v úmyslu. Nikdo ale nemůže odhadnout další vývoj situace a například některé menší firmy na Mladoboleslavsku již podle našich informací propouštění připravují.

Plán, jak zmírnit dopady krize

Město Mladá Boleslav proto přišlo s plánem, jak krizovou situaci řešit.

„Intenzivně připravujeme rozjezd krizového centra pro pomoc lidem, kteří mají závažné problémy v důsledku ekonomické krize. Centrum bude umístěno v budově magistrátu na Staroměstském náměstí a jeho provoz by mohl začít již 1. února, případně od 15. února,“ řekl Deníku primátor Mladé Boleslavi Raduan Nwelati.

Nové krizové centrum bude umístěno v prostorách, které dosud byly využívány jako sklad a musí se proto vymalovat, upravit a vybavit. Do centra bude samostatný vchod z podloubí budovy magistrátu.

„Úpravy a vybavení určených prostor mají stát do zhruba 400 tisíc korun a provozní náklady vyjdou asi na 1,3 až 1,5 milionu korun ročně,“ řekl Deníku primátor Mladé Boleslavi Raduan Nwelati.

Nové centrum nabídne pomoc

Centrum bude poskytovat potřebným poradenství právní, sociální, finanční a psychologické.

„Není určen zaměstnancům jednotlivých firem. Prostě může přijít každý, kdo se dostane do krize, ať pracuje kdekoliv. Mohou tam přijít třeba i lidé, kteří nepřijdou o zaměstnání, ale přesto se dostanou do finanční krize,“ řekl primátor Nwelati.

V centru bude ve všední dny stálá služba, předpokládáme od 8 do 15 hodin. Dvakrát týdně, v pondělí a ve středu, bude provozní doba prodloužena do 18 hodin pro ty, kteří přes den pracují a dopoledne přijít nestihnou.

V tyto dny zde budou přítomni poradci (odborníci na právní, sociální, finanční a psychologické poradenství). V ostatní dny zde má být služba, která bude objednávat klienty na konzultace, připravovat podklady, vyřizovat korespondenci a vykonávat funkci asistentů pro zmíněné odborné poradce.

„Děláme to proto, aby zde byla služba koncentrovaná v jednom místě,“ vysvětlil primátor. Sociální poradenství budou poskytovat zaměstnanci magistrátu, na další typy poradenství město dohodne spolupráci s příslušnými odborníky v daných oborech. Primátor o chystaném centru jednal i se Škodou Auto, kde by měli propouštěné zaměstnance o této možnosti pomoci informovat.

„Naše středisko by mělo být styčným bodem, kam firma pošle případné propuštěné zaměstnance,“ uvedl Nwelati.

Půjčí lidem bez práce miliony?

Automobilka v současné době nicméně opakuje, že se propouštět zaměstnance nechystá. Nikdy se to však nedá na sto procent vyloučit. „V každém případě si velmi vážíme a oceňujeme pomoc a aktivitu města Mladá Boleslav v této složité situaci,“ řekl Boleslavskému deníku mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.

Vedení města také navrhlo zřídit fond, ve kterém má být 10 milionů korun pro poskytování bezúročných půjček lidem postiženým ekonomickou krizí. Půjčky budou stanoveny podle jasných pravidel, ale ta musí nejdříve projednat rada a zastupitelstvo. V tuto chvíli tedy nelze podat přesnější informace.