Míříte od Mladé Boleslavi někam ve směru na Jičín? Pak raději jeďte po rychlostní silnici R10 na Kněžmost a odtamtud směrem na Sobotku. Přestože je víkend, na dopravní tepně mezi Mladou Boleslaví a Jičínem se hned na několika místech tvoří dlouhé kolony aut. Se zdržením počítejte i v opačném směru k Boleslavi.

Řidiči zde čekají desítky minut, a to hned několikrát. Ředitelství silnic a dálnic se totiž pustilo do tolik očekávané a potřebné rekonstrukce povrchu tohoto silničního tahu. Dělnici proto na několika úsecích vyfrézovali vozovku a připravují její zalití novou živičnou vrstvou. Z toho důvodu je doprava svedena do jednoho jízdního pruhu a doprava je řízena kyvadlově semafory.

„Ty semafory jsou ale nastavený na hrozně dlouhou dobu a tvoří se kolony hlavně od Boleslavi,“ zlobí se řidič Patrik Kučera z Mladé Boleslavi. Situace na místě již byla tak vážná, že dopravu dopoledne začala řídit policie, aby se kolony zkrátily.

V koloně za Mladou Boleslaví klidně i hodinu

„Opravdu se tu vytvořily dlouhé kolony, doprava stála od Řepova až na kruhový objezd k Intersparu,“ řekl na místě zasahující policista. Policie je nadále v terénu a dopravu tam řídí. Náš reportér jel autem úsek od Řepova k Židněvsi v sobotu dopoledne kvůli kolonám skoro hodinu. Běžně trasu zvládnete za deset minut.

Řidiči jsou naštvaní, ale situaci chápou. „Nejvíc mě pak pobaví značky s velkým žlutým smajlíkem a nápisem: Děkuji! ŘSD. Ale chápu, že se to musí opravit, vždyť už to bylo od kamionů tak vymleté, že se tu nedalo jezdit,“ říká další řidič Tomáš Oplt, který otráveně čekal v koloně.

Na neutěšený stav důležitého dopravního tahu jsme upozorňovali už na jaře. Po zimě se zde objevilo mnoho děr a výmolů. Na řadě míst byly hluboké koleje od kamionů i několikacentimetrové boule shrnutého asfaltu.

„To jsem viděl poprvé tady. Velká boule asfaltu, kterou před sebou nahrnuly kamiony. Tady si opravdu můžete zlomit kolo,“ popisuje pan Vladimír ze Sukorad na Mladoboleslavsku.

Podle Ředitelství silnic a dálnic se jedná o jednu z nejvýznamnějších investic v tomto roce v regionu. „Provedena bude rekonstrukce živičného povrchu silnice od hranice okresu Mladá Boleslav po hranici okresu Jičín. Hodnota investice je kolem 120 milionů korun,“ informovalo Ředitelství silnic a dálnic v dokumentech, které má Boleslavský deník k dispozici. Opravovat se budou i mosty blízko Jičína.

Podle servisu Zelené vlny Českého rozhlasu potrvá oprava dlouhé silnice zřejmě celý podzim. Stavební firma například obsadila odpočívadlo v Martinovickém lese, kde zaparkovala své stavební stroje a vyrostly zde i buňky na nářadí. Drahé stroje zde 24 hodin hlídá ostraha.

Změny se týkají také autobusů

Kromě omezení osobních vozidel a dlouhé kolony došlo kvůli investici také ke změnám jízdních řádů veřejné autobusové dopravy.

„Silnice je uzavírána vždy po maximálně 500 metrech střídavě v levém a pravém pruhu od Řepova (případně Plaz) až ke hranici okresu Jičín. Tato dlouhodobá částečná uzavírka si žádá vždy o cca 500 metrů přesunutí zastávek, které jsou umístěny na této komunikaci, tj. Židněves, Židněves, Martinovice, Horní Bousov a Dolní Bousov, rozc. Ošťovice. O přesných termínech a místech, kam jsou jednotlivé zastávky přesunuty, včas informujeme informačním letákem na dotčených zastávkách nebo pomocí Obecního úřadu,“ sdělil na webu firmy Jan Holub, referent osobní autobusové dopravy největšího regionálního přepravce Transcentrum bus.

Podle něho nebude nutné přesunovat zastávku přímo v obci Sukorady, protože zde je plánována ještě stavba kanalizace a tudíž by se nový povrch vozovky poškodil dalšími výkopovými pracemi.

Odměnou za dlouhé dopravní komplikace bude špičkový povrch silnice a konec hlubokým dírám, výmolům a dokonce i hrbolům.

Servis:

Jak přežít velkou rekonstrukci tolik využívané silnice z Mladé Boleslavi na Jičín?
- Vyjíždějte s dostatečným předstihem, pravděpodobně strávíte ve frontě alespoň čtvrt hodiny, možná i několikrát.
- Jezděte tady velmi opatrně, a to hlavně v noci, protože úseky s novým povrchem i vyfrézovaná část silnice nemají bílé vodorovné značení, můžete ztratit orientaci.
- Sledujte nízké trojúhelníkové značky s varováním na nerovnost, blízko ní totiž často následuje sjezd (přechod) do nižší vyfrézované vrstvy a v horším případě ostrá hrana při výjezdu na původní či nový povrch vozovky. Pokud pojedete rychle, náraz kol do vyšší vrstvy může být opravdu tvrdý.
- Poblíž přechodů z frézovaného úseku a části silnice s původním či novým povrchem jsou dopravní značky s omezením rychlosti na padesát až třicet kilometrů v hodině. Pozor dejte i na dělníky, kteří se v místě pohybují.
- Pokud můžete, využijte objížďku přes rychlostní silnici R10, sjeďte na Kněžmost a dále jeďte na Sobotku. Nemáte – li dálniční známku, můžete trasu objet po silnicích nižší třídy přes Horní Stakory.

Pavel Svačina, Tomáš Ježek