Pořádný důvod k vzteku má čtyřiatřicetiletý Milan z Mladé Boleslavi. Jezdí denně pracovat do mladoboleslavské automobilky Škoda po silnici ze Sukorad do Mladé Boleslavi. Při cestě domů před Sukorady se ale musí vyhýbat doslova kráteru.

„Několik měsícům tam stála jen varující dopravní značka a nikdo s tím nic neudělal. Postavit značku – to je asi tak jediná práce, kterou na celé silnici udělali,“ míří ostrou municí směrem k silničářům.

Nebezpečná velká díra před obcí Sukorady několik měsíců strašila řidiče. K poškození auta či dopravní nehodě tam opravdu nebylo daleko. Naštěstí díra už byla zalita asfaltem a opravena. A takových míst je na Mladoboleslavsku řada.

Jenže silničáři vzkazují: „My za to nemůžeme!“ A mají pravdu. Záleží totiž na tom, jaké opravy si od stavebních firem vyžádá správa a údržba komunikací, především ale záleží na obsahu kasy.

Jeďte do Dolního Cetna, podívejte se do Havlíčkovy ulice v Mladé Boleslavi, velký výmol v silnici se nacházel i před boleslavskou radnicí a co teprve obrovský kráter před obcí Sukorady! Tam všude poslali čtenáři reportéry Boleslavského deníku na základě naší výzvy.

Silnice se po zimě probudily do opravdu dezolátního stavu. „My se raději nebudeme ke stavu silnic vyjadřovat,“ usmívají se sami silničáři. Ale například podle parťáka silničářů, kteří opravovali v pondělí silnici u Bosně nedaleko Mnichova Hradiště, není stav silnic zdaleka tak tragický. „Vždy se na jaře objevují díry, ale není to horší než kdy jindy,“ říká Petr Vajs.

Silničáři teď mají plné ruce práce. „Veškerá technika, kterou máme, je nyní venku a každý den děláme, co dokážeme,“ říká Vajs a ukazuje přitom na špičkový moderní stroj, který postupně frézuje vozovku. Sám přitom lopatou nabírá zbytky odfrézovaného asfaltu. Další kolegové pilou dorovnávají okraje odfrézované vozovky. Opravy děr nezačaly jen na silnicích v okresu, ale také přímo v Mladé Boleslavi. Díra se objevila například na parkovišti v Havlíčkově ulici, na kopci ve Václavkově ulici a třeba přímo před radnicí. Tu ale silničáři včera opravili.

Podle primátora Mladé Boleslavi Raduana Nwelatiho se nejedná o nic mimořádného. „Tento stav je obvyklý po každé zimě. I v letošním roce jsou v rozpočtu města finanční prostředky na údržbu komunikací. Předpokládám, že během několika dní začne realizace oprav, která je závislá na počasí,“ řekl nedávno Nwelati v online rozhovoru Deníku.

Ale přesto se nedomnívá, že bude možné dostat komunikace do takového stavu, jaký by si všichni přáli, a to z důvodu nedostatku finančních prostředků.
„Mimochodem, to byl jeden z důvodů, proč jsme přistoupili k výrazném zvýšení poplatků za vstup do komunikací při pokládání inženýrských sítí (kabely, kanalizace atd.). Tyto vstupy do komunikací je ničí a poplatek třicet korun za běžný metr nebyl dostatečný na to, abychom následně mohli komunikace udržovat v dobrém stavu,“ vysvětluje Nwelati.

Uvedl, že se město rozhodlo ceny navýšit do výše obvyklé v podobných městech. Cena za vstup do silnice bude tisíc korun na metr a do chodníku 450 korun na metr. „Proto předpokládáme, že se výrazně navýší naše prostředky, které tímto způsobem město získá, a budeme moci v příštích letech velmi výrazně zvýšit investice do komunikací, především chodníků,“ uvedl Nwelati.

Problémy jsou ale v celém Středočeském kraji. „Věřte, že mne stav silnic vůbec netěší! A vím, že na opravu cca 10 procent našich komunikací, kterých máme 8,6 tisíce kilometru, bychom potřebovali asi 8 miliard korun, přičemž máme díky rozhodnutí Parlamentu v zákoně o rozpočtovém určení daní ani ne jednu třetinu. A nikoho to moc nezajímá,“ řekl Deníku hejtman Středočeského kraje Petr Bendl z ODS.

Proto si kraj vzal úvěr a chystá se, i za pomocí evropských peněz stav silnic zlepšit. „Mám Mladoboleslavsko rád, jezdím sem v Superbu, který díky spolupráci s Mladoboleslavskou Škodovkou používám, na kole i na motorce. Takže stav silnici si dobře uvědomuji,“ řekl Bendl.

Pro opoziční politiky je stav silnic něco jako červený hadr pro rozzuřeného býka v aréně. „Je to strašná vizitka osmileté vlády ODS v kraji,“ uzavírá sociální demokrat David Rath.

Tomáš Ježek, Pavel Svačina

Kde všude jsou díry v silnicích? Kdy a kde se začne s opravami? Kolik to bude stát? Co na to říkají politici? Jak jsme měřili velikost děr v silnicích Mladoboleslavska? Čtěte v úterý 6. dubna 2008 v tištěnémBoleslavském deníku!