Letošní rok ještě není u konce, ale řekněte, jaký zatím byl?
Je to pozitivní rok. Rok fabie. Jako byl loňský rok rokem roomsteru, letos jsme žili zejména uvedením nové fabie na trh. V tomto týdnu jsme začali představovat fabii combi a očekáváme výrazné posílení právě vozů fabia combi na světových trzích. Letošní rok je velmi úspěšný. Vše nasvědčuje tomu, že výroba a prodej vzroste o 15 procent. Chtěli bychom dosáhnout tohoto ambiciózního cíle ve výrobě a prodeji.

Kolik?
630 tisíc vozů za rok.

Také jste vyměnili předsedu představenstva.
Ano, pan Jung nahradil pana Wittiga. Letošek je ale také rokem, kdy se otevřelo vzdělávací centrum na Karmeli, a rokem, kdy se zahájila výstavba nového technologického centra.

A také jste začali vyjednávat o pracovních sobotách.
Předně ne o pracovních sobotách, ale o směnách z pátku na sobotu. Vycházíme z toho, že máme šanci v příštím roce vyrobit a prodat 700 tisíc vozů. Abychom toho mohli dosáhnout, tak jsme hledali nejjednodušší cestu, která bude znamenat, že nebudeme muset najímat nové agenturní zaměstnance, že budeme muset navyšovat stav kmenového personálu, zavádět směnné systémy, které by lidem tolik nevyhovovaly.

Takže jste zvolili zvláštní směny.
Ukázalo se, že nejjednodušší cestou je odpracování celkem 15 zvláštních směn. Vypadá to tak, že by na jednoho zaměstnance ve výrobě vyšlo 15 směn.

Bude směna povinná?
Systém bude takový, že zaměstnanci se budou moci přihlásit. To znamená, že nebudeme nikoho nutit. Ale pokud se přihlásí měl by odpracovat minimálně těchto 15 směn.

Co za to?
Za to samozřejmě dostanou příplatky, které jim náleží za tuto směnu. Ale také ještě další bonus.

V jaké výši by bonus měl být?
V současné době vyjednáváme o tom, jak by tato prémie měla být rozdělena. Letos jsme vypláceli za tuto směnu prémii 400 korun, v příštím roce chceme prémii ještě navýšit. Hovořili jsme o částce 500 korun navíc za směnu. Také se bavíme o tom, jakým způsobem tuto prémii zaplatit. Ale základní princip je na základě dobrovolnosti.

Kolik si tedy může zaměstnanec v případě zvláštních směn přilepšit?
Když to všechno sečteme, tak ten, kdo se do tohoto systému přihlásí, si má možnost za těchto 15 směn vydělat minimálně 30 tisíc korun za rok navíc. A to si myslím, že jsou docela pěkné peníze.

Co se stane, když se zaměstnanec přihlásí ke směnám a pak na některé nenastoupí?
My potřebujeme mít určitou plánovací jistotu, to myslím každý pochopí. Výroba musí vědět, že má dostatečný počet zaměstnanců na tyto směny. Takže, když nebude chtít někdo odpracovat všechny směny, ke kterým se zavázal, pak ztratí část motivační prémie. Něco jiného je samozřejmě případ, kdy bude zaměstnanec nemocný, nebo nastanou objektivní potíže.

Jak daleko jste s vyjednáváním s odboráři?
Jsme zatím na začátku vyjednávání, zatím máme za sebou jedno kolo. Takže je nyní ještě brzy předesílat, jak ten systém bude nakonec vypadat.

Tušíte nějaké problémy ve vyjednávání s odboráři?
Je těžké hovořit o problémech na začátku vyjednávání. Už před začátkem jsme se snažili najít systém, který by co nejméně zatížil zaměstnance, naše město i region. Jsem přesvědčen, že se budeme schopni dobře dohodnout.

Odboráři už naznačili, že v případě nedohody jsou ochotni vyzvat zaměstnance, aby ke zvláštním směnám nenastoupili.
To je samozřejmě legitimní právo odborů. Myslím si, že zvláštní soboty v letošním roce proběhly bez problémů, hlásí se nám i další lidé. Signalizoval jsem, že ta odměna bude ještě větší. Mimo toho se větší počet vyrobených vozů promítne do bonusů. Tedy čím víc aut se vyrobí, tím bude bonus větší.

Odboráři jsou ve vyjednáváních tvrdí. To už víte.
To určitě. Jdou si tvrdě za svým, my jsme na to připraveni. Já myslím, že jsme v minulosti ukázali, že jsme schopni a ochotni se rozumně dohodnout. Problémy jistě budou, ale jsem přesvědčen, že se vyřeší.