Kdy se tento unikátní vůz zrodil a jaké byly jeho počátky?
Vůz se narodil poměrně v krátkém čase - konstruktéři na projektu, který se jmenoval Škoda 130 RS, začali pod vedením Ing. Červeného pracovat na rozhraní let 1974 a 1975, a už v květnu 1975 měli na svém kontě první vyhraný závod.

Jaké vozy do té doby používali sportovní jezdci?
Reprezentace závodila ve vozech Škoda 120 S, které měly výborné motory, ale v sezóně 1974 už přestávaly na konkurenci nejen na zahraničních závodech, ale i v domácím mistrovství stačit. Takže bylo potřeba vyvinout nástupce, který by Škodovce vrátil záruku předních umístění.

Přibližte, čím se nová Škoda 130 RS lišila od tehdy stávající Škody 120 S, bylo to něco zásadního, co změnilo například jízdní vlastnosti?
Ano, šlo v podstatě o čtyři parametry v konstrukci. Zaprvé šlo o zlepšení výkonové hmotnosti, to znamená, aby vůz byl co nejlehčí. Auto tak mělo oproti předcházejícímu modelu hliníkovou střechu, potahy dveří a přední kapotu či laminátové blatníky a kapotu motoru. Kromě toho část nenosné karosérie byla vylisovaná z tenčího plechu. Dále se musela zlepšit stabilita podvozku.

Jak toho docílili? Pokud mohu jako laik odhadovat, museli do konstrukce významně zasáhnout.
Změny byly patrné na první pohled, to je pravda. Například vozu museli prodloužit ramena na přední nápravě a použít novou zadní nápravu, osvědčenou u prototypu Škoda 200 RS. Dále se musela zlepšit aerodynamika vozu – za základ posloužila nižší karoserie Coupé, při tvarování blatníků a spoilerů využili zkušeností z aerodynamického tunelu. Posledním parametrem, který doznal významného zlepšení, pak byla brzdová soustava. To, že konstruktéři posunuli auto dopředu správným způsobem, se ukázalo už první sezónu.

Věděl byste, jak dlouho tehdejší konstruktéři pracovali na konstrukci tohoto sportovního vozu? Určitě jim to zabralo několik let.
Některé komponenty prodělaly několikaletý vývoj – osmikanálová hlava motoru konstruktéra Kareše existovala od roku 1967, na nápravách se pracovalo od roku 1973, ale vlastní vůz pak vznikl za poměrně krátkou dobu. Technici na projektu začali pracovat někdy v říjnu roku 1974. V Kvasinách nejdříve vyrobili karosérii, v lednu se dostala do Mladé Boleslavi, aby během měsíce smontovali první vůz, takzvaný funkční vzorek. Od sériového auta se lišil jen v detailech.

A co se dále dělo s funkčním vzorkem?
Po celý rok 1975 ho jezdci testovali, a to v soutěžním provozu, či na hoškovické tradiční testovací trati. Skupina techniků Hnatevič, Líhař, Pospíšil, Velebný na voze měnila motory, převodovky, nastavení geometrie náprav, stabilizátory i tlumiče. Výsledky testování se pak pochopitelně promítly do sériové produkce. Stejný vůz se ocitl i na první homologaci, kterou Škoda 130 RS dostala k 1. květnu 1975.

A kdy světlo světa spatřily prototypy?
Krátce poté a byly hned tři a automobilka je rovnou nasadila do ostrých okruhových závodů. A bylo se na co dívat. Vozy dominovaly jak na tehdejším mistrovství republiky, tak v závodech Poháru míru a přátelství, kterého se účastnili závodníci lidově demokratických států. Třikrát po sobě naši jezdci seriál vyhráli. Dominance našich jezdců – tria Brunclík, Horsák a Žid byla tak velká, že vedení seriálu prosadilo změnu v řádech, která znemožnila vozům Škoda 130 RS startovat.

Vzpomněl byste si na největší úspěchy, kterých Škoda 130 RS ve své automobilové kariéře dosáhla, než ji zase postupem času nahradily další typy ?
V soutěžích musím jmenovat posádky Zapadlo-Motal, Blahna-Motal a Blahna-Schovánek a jejich 9. a dvakrát 8. místo v absolutním umístění v Rallye Acropolis, jedné z nejtěžších soutěží mistrovství světa, vítězství posádky Blahna/Hlávka ve třídě na Rally Monte Carlo v Monaku, několikanásobná vítězství v soutěžích ME norského jezdce Hauglanda či posádek Kvaizar/Kotek a Šedivý/Janeček. Na okruzích určitě za zmínku stojí první mezinárodní úspěch posádky Horsák/Žid na okruhu Velké ceny v Brně v roce 1975, úspěchy posádky Zapadlo/Michl v závodech ME v letech 1978- 79 a výsledky posádky Vojtěch/Enge/Šenkýř v letech 1980-81. V roce 1981se díky nim a skvělému vozu Škoda 130 RS stala značka ŠKODA Mistrem Evropy cestovních vozů na okruzích.