V současné době je podle Rýdla za první fází. „Stavíme to, co by se laicky dalo nazvat spirálovitou kruhovou křižovatkou nad dálnicí. Dokonce půjde o turbo křižovatku, jelikož tam bude více jízdních pruhů. Pro představu: vnější průměr té kruhové křižovatky nad dálnicí bude mít kolem 140 metrů,“ řekl Rýdl.

Stavba bude mít několik důležitých funkcí. Má zajistit kapacitně, bezpečně a komfortně frekventovaný dopravní uzel, kterým křížení dálnice D10 a silnice 1/16 bezesporu je. „Na tuto stavbu naváže stavba další křižovatky na silnici 1/16, kterou chceme zahájit příští rok, abychom obě stavba koordinovali a uváděli i jejich uvedení do provozu,“ konstatoval mluvčí ŘSD. Křižovatka je podle něj důležitá i z hlediska průmyslu, potažmo provozu do firmy Škoda Auto, která leží v těsném sousedství. Nové propojení pojme nejen velkou zátěž osobní, ale i nákladní dopravy.

Stavba křižovatky nad dálnicí D10 u Kosmonos je podle stavitelů technickým unikátem. | Video: Deník/ Miroslav S. Jilemnický

Podle Tomáše Juna z firmy Eurovia, která novou křižovatku staví, bude dílo jedinečné také tím, že je stavěno při plném provozu. A to jak na dálnici, tak na připojení silnice směr Bělá pod Bezdězem a stejně tak v návaznosti na firmu Škoda Auto, z níž je v těchto místech provoz extrémně silný. „Proto nejprve postavíme sjezdovou a nájezdovou větev na D10, pak se budeme věnovat prostřední části křižovatky. Aby se vše podařilo zprovoznit v létě příštího roku,“ uvedl Juna.

Peníze a čas

Podle Jana Rýdla hrála při výběrovém řízení na dodavatele celé složité stavby roli nejenom nabídnutá cena, ale také rychlost, za kterou je firma schopna dílo dokončit. „Hledali jsme toho, kdo nabídne nejen nejnižší cenu, ale také co nejkratší, a přitom reálný harmonogram, přičemž nechceme přespříliš obtěžovat stávající provoz,“ řekl Rýdl. Zároveň zdůraznil, že v průběhu další stavby se nepočítá s úplnou uzavírkou dálnice či dalších zásadních míst kolem stavby. „Pokud budeme potřebovat uzavírky například při bourání starého mostu, budeme se bavit o řádech hodin, nikoliv dnů,“ doplnil zástupce ŘSD.

Podle jeho slov je právě křížení D10 se sjezdem na Kosmonosy a Bělou strategickým místem i pro budoucí plány úprav samotné dálnice. „Právě tady by v dohledné době mělo začít velké zkapacitnění, tedy rozšíření dálnice až do Prahy,“ zakončil Rýdl.