Možnosti a kombinace jsou nepřeberné, cyklisté by ovšem měli mít celou dobu na paměti, že nejsou jedinými účastníky silničního provozu a zároveň patří spolu s chodci mezi nejzranitelnější skupiny.
Byť je již helma poměrně běžným jevem, stále se najdou tací, kteří přísahají jen na vítr ve vlasech. Někteří navíc berou na lehkou váhu pravidla silničního provozu, nemluvě o tom, že řada cyklistů při cestě navíc neodolá vábení hospůdek a jednomu nebo i více pivům neřekne ne. Riziko kolize je tak rázem znásobeno.
„Cyklisté a řidiči aut jsou dvě skupiny, které se tradičně nemají rády, určitě to zná každý, kdo sedne z kola do auta a obráceně,“ předeslal instruktor autoškoly Milan Pelikovský. Zástupci obou těchto skupin dělají podle něj řadu chyb, na které pak všichni doplácejí. „Poměrně častým jevem jsou dva, někdy dokonce i více cyklistů, kteří jedou vedle sebe a vybavují se, místo aby se zařadili za sebe u kraje silnice. Velký nešvar je také absence reflexních prvků nebo tmavé oblečení v noci,“ doplnil. Mezi další časté chyby cyklistů patří i ignorování přednosti na křižovatkách.
Časté je podle instruktora i nevyužívání cyklostezek, které jsou přitom často hned vedle silnice, nebo vjíždění na přechody, kde mají cyklisté správně sesedávat z kola. „Chyby dělají samozřejmě i agresivní řidiči. To je třeba zuřivá snaha předjíždět cyklisty na horizontu nebo v nepřehledných zatáčkách. Když se pak něco objeví v protisměru, mají tendenci strhnout volant zpátky, kde je právě cyklista,“ doplnil Milan Pelikovský.
Nehody na sebe nenechávají čekat. To potvrzují i policejní záznamy. „Od ledna tohoto roku evidujeme 24 dopravních incidentů s cyklisty, většina z nich je s lehkým zraněním, ve třech případech se ovšem jednalo o zranění těžké,“ uvedla policejní mluvčí Lucie Nováková.
Statistiku, kdo byl při každé z nehod viníkem, policie nemá, ale dosti výmluvné je to, že více než třetina cyklistů měla v krvi alkohol. Z oněch 24 případů byl alkohol naměřen u devíti cyklistů.
Podle mluvčí k nehodám také velmi často přispěly nedostatečné reflexní prvky. „Řidiči, kteří cyklisty zranili, se shodují na tom, že cyklisté nebyli vidět buď vůbec, nebo příliš pozdě. Pravidlo vidět a být viděn je přitom základním pravidlem bezpečnosti na silnicích,“ zdůraznila Lucie Nováková. Policie navíc apeluje na všechny cyklisty, aby nosili helmy, ačkoliv je to od 18 let jejich svobodnou volbou. Mladistvým mezi 15-18 let, kteří jsou trestně odpovědní, za její nenošení může hrozit pokuta až tisíc korun, děti do 10 let smí také na silnici pouze v doprovodu osoby starší 15 let.
Policie radí cyklistům
-Cyklisté by měli pamatovat na to, že jsou spolu s chodci nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu
-Helma je do 18 let povinná, její nošení se ale doporučuje všem
-Pamatovat na to, že cyklisté jsou účastníky silničního provozu a měli by dodržovat všechna jeho pravidla
- Při jízdě ve skupině jezdit po jednom za sebou, vpravo co nejblíže okraji silnice. Pokud je za krajnicí ještě dostatečný prostor, využít ten.
-Nevozit další osobu na jednom kole
-Pokud je možnost využít cyklostezku, vždy tak raději učinit
-Nejíst, nepít a netelefonovat za jízdy
-Nosit pestré oblečení a reflexní prvky