Je jediným mužem na škole, jeho pracovní kolektiv tvoří tedy pouze ženy. Je to Josef Musil, ředitel a zároveň učitel na Základní škole Dalovice. „Před dětmi mám určitě jednodušší pozici než ženy – učitelky,“ říká.

Základní školu Dalovice navštěvují pouze žáci prvního stupně, tedy od první do páté třídy. Josef Musil vyučuje český jazyk a výtvarnou výchovu, celkem deset hodin týdně. Jak se k práci učitele dostal? Jak se cítí v ženském kolektivu? Má jako muž výhodu při jednání s rodičí dětí? A jak ho respektují žáci dalovické základní školy?

Proč jste si zvolil povolání učitele, jak dlouho se věnujete učení?
Učím s přestávkami od roku 1973 a učitelem jsem se stal na základě vlivu ředitele základní školy, do níž jsem chodil jako dítě. Ten mě o studiu učitelství přesvědčoval při podávání přihlášky na střední školu. Stále ještě nevím, zda to bylo dobře, ale učitelem jsem se po určitých problémech nakonec stal.

Co vám práce dává, a naopak bere?
Učitelská práce, když ji člověk vykonává s plnou odpovědností a s vysokým profesionálním nasazením, každý den člověka obdarovává při hodnocení dosažených cílů. Plné nasazení však neumožňuje učiteli odpojit se od problémů, které proces předkládá, od problémů jednotlivých dětí.
Bere učiteli, který žije život svých žáků, hodně. Hodnocení práce se dostavuje mnohdy až po letech.

Co vás na práci baví, a naopak nebaví?
Baví, či spíše těší, mě na práci vlastní učení, startování dětské duše pro nasávání nových věcí a hledání souvislostí. Netěší mě byrokratická rozhodnutí, která musí plnit ředitel školy.

Myslíte si, že jako muž máte u žáků větší respekt než ženy?
Mám určitě jednodušší pozici před dětmi. Žena matka, babička je přece jen někdo, kdo více odpouští, kdo povolí apod.
Ale důsledné a poctivé chování před dětmi a zájem o ně, znalosti a podobně ženám pomohou prožívat s dětmi dobré chvíle.

Je nějaký problém, se kterým se pravidelně sekáváte jako učitel?
Problémů je více. Jeden z nich je ten, že se musím smířit s tím, že se mi dostávají informace o učitelích, kteří svoji práci nedělají dobře, a to je u dětí špatné. Další je, že současné školství nemá odborné zázemí, které by připravovalo dobré učitele.

Jaká je práce v ženském kolektivu?
Vzhledem k mému věku si mohu dovolit prohlásit, že ženy jsou větší jistotou při řízení školy než muži. Žiji jako člověk poctivě a můj tým pracuje s vysokým nasazením.

Nemáte občas pocit, že kdyby byl na škole ještě nějaký učitel, cítil byste se lépe?
Sem tam bych chlapa potřeboval, některé věcí sám neunesu. Mužský fenomén by měl být v rovnováze pro výchovné působení vůbec.
Měl bych ještě větší stres v okamžiku výplaty. Záměrně nemluvím o mužích, ale o chlapech.

Máte, jako muž, nějaké výhody v komunikaci s rodiči žáků?
Téměř všichni rodiče jsou ve věku mých vlastních dětí. Chovám se k nim otevřeně. Vědí, že se snažím pochopit jejich dítě, někdy jim vidím do problémů, které by mi neradi sdělovali. Ve funkci jsem závislý na výsledcích práce, kterých dosahuje celý tým a ten je složen z žen.