Vedoucí projektu Miroslav Kunt by s trochou nadsázky mohl začít stavět nové auto. Při bagrování na polích nacházejí dělníci řadu součástek z aut, která tu v posledních letech bourala. „Už jsme objevili blatník, světlo, různá lana. Snažíme se tyto díly dávat stranou. Vybagrovanou zeminu totiž ještě budeme potřebovat,“ vysvětluje vedoucí projektu.

Stavební úpravy zatáčky měřící ve dvou obloucích zhruba 350 metrů začaly v pondělí 7. června. V principu se jedná o posun celé zatáčky o deset metrů dovnitř oblouku. Zatáčka tak bude plynulejší, oblouk nebude tak ostrý a změní se také sklon. „Řidiči při vyšší rychlosti a častokrát i mokré vozovce zatáčku nezvládli a vyletěli ze silnice. Za loňský rok oficiálně evidujeme osm nahlášených nehod v tomto místě, ale předpokládáme, že jich bylo mnohem více. Menší havárie nepodléhají ohlašovací povinnosti,“ vysvětlila policejní mluvčí Petra Potočná.

Její slova potvrzuje i Miroslav Kunt. „Poslední nehodu před začátkem stavebních úprav jsme zaznamenali ještě letos 14. května. Zatáčka má taky svoji vlastní facebookovou stránku. Podle ní je rekordmanem řidič, který skončil až sto metrů od silnice v poli,“ říká šéf projektu. V zatáčce se však už v tomto tisíciletí staly i velmi vážné nehody. Podle neoficiálních statistik při dvou z nich také umírali lidé. „Ta zatáčka skutečně potřebovala technické úpravy. A pokud to zachrání jediný lidský život, tak to samozřejmě má smysl,“ konstatoval Kunt.

Ilustrační foto
Žáka kousl na školních záchodcích pavouk. Škola je až do pátku zavřená

Firma při úpravách použije 10 tisíc tun kamene a počítá s využitím 2,5 tisíce tun asfaltových směsí. Stroje také přemístí 1,5 tisíce kubíků zeminy. „Ta v současné době vybagrovaná se deponuje na jednom místě a bude pak použita při stavbě strání,“ doplnil pracovník Geosanu. Jedinou komplikací při stavbě je fakt, že místem příčně prochází vodovod o průměru 500 milimetrů a je třeba ochránit potrubí. Za tímto účelem si firma nechala vyrobit speciální výrobek, na nějž musí 14 dnů počkat.

Podle Petry Kučerové, mluvčí Krajské správy a údržby silnic, bude po celou dobu stavby v místě provoz kyvadlový, řízený semaforem. „Náklady na stavbu jsou vyčísleny na 12,5 milionu korun, jdou z krajského rozpočtu. Hotovo by mělo být do 19. září,“ uvedla Petra Kučerová.

Jiřická zatáčka zažila v pondělí 7. června 2021 svůj poslední den.
OBRAZEM: Poslední den provozu Jiřické zatáčky. Teď už se dostanou ke slovu bagry

Stavbu provádějící firma však má ambice zvládnout dílo rychleji. „Plán počítá s dvaceti týdny stavby, my bychom to rádi stihli za 15 týdnů. Aby se na konci prázdnin už mohlo začít jezdit po nové silnici,“ přeje si vedoucí projektu Miroslav Kunt. Po obnovení dopravního značení na nově postaveném úseku bude v tomto místě snížena povolená rychlost na 80 kilometrů v hodině.