Jezdit na CNG, neboli stlačený zemní plyn, je levné a šetrné k životnímu prostředí. Proč na něj tedy nejezdíme všichni? Kvůli komfortu. Zatímco čerpací stanice vybavené stojany, z nichž prýší benzín a nafta, jsou na každém kroku, plničky CNG se vyskytují podstatně řidčeji. Zásadní změnu chystá společnost Vítkovice Machinery Group ve spolupráci s Benzinou.

Česká republika se dosud zmítala v začarovaném kruhu. Proč pořizovat automobil s pohonem na CNG, když nejbližší plnička stojí desítky kilometrů daleko? Proč stavět plničky, když se auta s pohonem na CNG neprodávají? Znáte to dilema se slepicí a vejcem?

Ve Vítkovicích si uvědomili, že je třeba radikální řez. A tak se pustili do velké akce, na jejímž konci je už v roce 2015 dvacet nových stanic, kde lze natankovat CNG.

Od minulého týdne mohou příznivci alternativního paliva tankovat stlačený zemní plyn už na dvou místech v Mladé Boleslavi a jejím okolí – v areálu společnosti RWE ve Štefánikově ulici a na rychlostní silnici R10. Dalších šest stanovišť se otevře ještě do konce roku po celé zemi, ve středních Čechách například v Kutné Hoře.

Obě CNG čerpadla v okolí Mladé Boleslavi, v provozu od pondělí 8. prosince, jsou nejvýkonnějším zařízením svého druhu v zemi. Oba stojany dokáží společně nakrmit až tisíc automobilů denně.

„Pro příští rok plánujeme zřízení dalších minimálně 20 stanic. Projekt je ale dlouhodobý, omezený jen budoucí nasyceností trhu v ekonomicky přínosných lokalitách," vysvětlil generální ředitel společnosti Vítkovice Machinery Group Jan Světlík na prezentaci projektu v kosmonoském hotelu Galatea.

Společnost v současnosti provozuje vlastní čerpací stanice CNG především na severní Moravě, ve Vítkovicích, v Jeseníku a v polském Sosnowci. Aby byla výsledkem skutečná revoluce v dopravě, navázala společnost spolupráci právě s Benzinou, strategickým partnerem, jehož vstup do projektu vývoj katalyzoval.

Projekt má podporu také ze strany Škody Auta. Aby také ne. V rámci zelené strategie automobilka investovala mnoho času i prostředků do vývoje alternativního pohonu na stlačený zemní plyn, který považuje za palivo budoucnosti.

„Je smutným faktem, že na řadě míst po celém světě se zásoby zemního plynu při těžbě ropy jednoduše zapálí. Do ovzduší tak uniká stejné množství spalin, jaké by se uvolnilo i v případě, že bychom plyn využili k mobilitě, krčí rameny Martin Hrdlička, ředitel škodováckého motorového centra.

Při spalování zemního plynu vzniká o 25 procent méně oxidu uhličitého než při spalování benzínu či nafty, příprava surového plynu je také podstatně jednodušší. Vytěžený plyn stačí zbavit vodních par a může zamířit rovnou do nádrží.

Škoda Auto aktuálně nabízí dva modely uzpůsobené k provozu na CNG. Citigo CNG, které je aktuálně světovým rekordmanem, jelikož produkuje pouhých 79 gramů oxidu uhličitého na kilometr, a Octavie G-TEC s kombinovaným pohonem na CNG a benzín.

Tato Octavia už získává na oblibě. Její velkou předností je její dojezd (až 1330 kilometrů na obě plné nádrže). Provozní náklady jsou neuvěřitelné. Koruna na kilometr. Od poloviny roku prodala automobilka přes tisíc těchto vozů a to nejčastěji korporátním zákazníkům. V příštím roce podle slov šéfa tuzemského prodeje Luboše Vlčka očekává přinejmenším stoprocentní nárůst zájemců.

Čas ukáže, jak rychle se pohon na CNG stane z alternativy masovou záležitostí. Podle posledních informací brázdí české silnice zatím osm tisíc automobilů na plyn.