Pětatřicet stupňů, rozpálené ulice, vyprahlá a suchá tráva. Dovedete si představit místo, kde by bylo ještě hůř, než v centru rozpáleného města? Vedro jako v pekelném kotli. Nebo jako v teplárně? Jednu v Mladé Boleslavi máme, tak se pojďme podívat, jak to tam v současných horkých dnech vypadá.

Momentálně sice v automobilce probíhá celozávodní dovolená, avšak ve Ško-Energu, ukrytém rovněž za zdmi Škodovky, se o nějakém dovolenkovém provozu nedá mluvit.

Teplárna prochází pravidelnou údržbou a je tedy odstavená, nicméně všichni zaměstnanci jsou v práci. „Pro nás je to jedinečná možnost, jak udělat opravy, rekonstrukce a údržbu v době, kdy naše služby automobilka právě téměř nepotřebuje," vysvětluje vedoucí provozu teplárny Jiří Mrkus.

Ten se také stane našim průvodcem po místech, kam se člověk obvykle nepodívá. Vyfasujeme helmy a vyrážíme do nitra teplárny.

Jen co za námi zaklapnou dveře, jako by se zabouchly i za úmorným parnem, které se dnes opět valí ulicemi Boleslavi. „Zatímco v zimě je tady takové horko, že se tu nedá téměř dýchat, při odstávce je tu příjemně," vysvětluje Alena Najmanová. Postupně procházíme budovou plnou freneticky pobíhajících zaměstnanců.

V kotli

„Srdcem Ško-Energa jsou dva výrobní bloky, a každý z nich je odstaven na čtyři týdny, přičemž dva týdny se odstávka překrývá, a to je právě v době dovolené ve Škoda Auto," vysvětluje Jiří Mrkus.

V tuto chvíli je tedy postupně do provozu uváděn první blok teplárny. V některých částech kotle proběhly rozsáhlé obměny padesáticentimetrových betonových vyzdívek, které fungují jako součást izolace .

Do kotle se za chvilku podíváme osobně. Nejprve ale musíme absolvovat lehce dobrodružnou cestu po žebříčku. První dojmy? Chládek, tma a nejpříjemnější místo, které jsem za posledních pár dní navštívila, když nepočítám klimatizované kanceláře a auta. „Normálně je to tady plné paliva a teplota se pohybuje plus minus kolem 850 stupňů Celsia," ukazuje uvnitř kotle můj průvodce.

Trhaviny

V průběhu odstávky probíhá celá řada dalších údržbových prací, mezi velmi zajímavé patří také čištění teplostěnných ploch.

Vzhledem k tomu, že jak automobilka, tak Ško- Energo kladou velký důraz na životní prostředí a ekologii, navyšuje se podíl spalované biomasy. To s sebou ale přináší určitá úskalí, a jedním z nich je důsledek složení biomasy, která při hoření zanáší právě teplostěnné plochy. „Minulý rok jsme to čistili vysokotlakým vodním paprskem, ovšem voda nám protekla celým kotlem, což trubkám nedělá dvakrát dobře," vysvětluje Jiří Mrkus.

Proto se letos rozhodli pro použití speciální metody kotel vyčistila odborná firma za pomoci mikrovýbuchů. Výbuch ve Škodovce? Jak to vypadá?

„V podstatě šlo o trubku se šňůrou, jejíž složení má hodně společného se semtexem, je to nepatrné množství plastické trhaviny, kterou pak uvnitř odpálí a díky tlakové vlně se očistí ty nežádoucí nánosy," popisuje vedoucí provozu teplárny. Účinnost čištění prý byla velmi slušná.

Ovšem udělat si výbuch ve Škodovce není nic jednoduchého, předcházelo tomu nezbytné shánění celé řady povolení a razítek, mezi nimi i povolení k trhacím pracím od báňského úřadu.