Na čem jste se tedy dohodli, že předložíte odborům?
Navýšení tarifů na 10 procent od 1. dubna letošního roku. Dále základ bonusu 10 tisíc korun v letošním roce s tím, že ten bonus poroste podle výsledků firmy. Také jsme navýšili příplatek na penzijní připojištění o 100 korun. Akceptovali jsme i požadavek na inflační doložku.

Co to znamená?
To znamená, že pokud by v první polovině příštího roku stoupla inflace nad tři procenta, tak ve druhé polovině roku nárůst inflace v tarifech vyrovnáme. Tím jsme reagovali na obavu odborů z reformy veřejných financí. Ta nabídka znamená na další dva roky nárůst průměrných výdělků okolo 13 procent, v průměru na zaměstnance zvýšení měsíčního příjmu o více než 3 tisíce korun. Je to velice dobrá, nadstandardní nabídka. Odbory snad pochopí, že jsme se už s nabídkou dostali někam, odkud dál už při nejlepší vůli nemůžeme, a že tu nabídku posoudí s ohledem na další rozvoj firmy v ČR.

Odboráři mají svá čísla. Nemyslíte si, že je to spíše lákadlo pro lidi, že chtějí ukázat, že dokáží dotlačit firmu do kouta?
Pak už ale tu firmu opravdu poškodíme. Je zcela odpovědné říci, že pak už projekty dalšího rozvoje, ať už investice do motorů, rekonstrukce Vrchlabí, některé nové modely, prostě nebudou rentabilní. Je také potřeba říci, že koncern Volkswagen má mnoho volné kapacity na Slovensku, v Belgii, v Německu, jak ve výrobě motorů, tak komponentů. A tady se musí investovat. A pokud jsou volné kapacity jinde a můžeme ušetřit v ČR, tak není nereálné, aby se nové projekty nerealizovaly jinde. To není strašení, to jsou reálné finanční modely, co se kde dá vyrábět. My se snažíme, aby maximum všeho bylo tady v ČR.

Na začátku jednání jste přišli s jasnými požadavky, ty se nyní posunuly ve směru většího vydání peněz zaměstnancům. Kolik ten posun bude podle vás firmu stát?
Řádově stamiliony korun. Je třeba si uvědomit, že plánujeme mzdové náklady v eurech, posílení koruny o pět procent vloni znamená pokles rozpočtu o pět procent, aniž by lidé viděli jedinou korunu. O takovém navýšení se nehovoří. Rozpočet na personální náklady jsme museli navýšit o několik set milionů korun letos i na příští rok. Personální náklady ve Škodě Auto činí ročně kolem 12 miliard korun. Jen pro srovnání – personální náklady jsou vyšší než čisté zisky firmy.

Dokážete vyčíslit, jakou ztrátu pro firmu by znamenala jedna hodina stávky ve farbice?
Myslím si, že hodina stávky se dá dohnat. Ale poškodí všechny – firmu, zaměstnance. Stávka se používá až tehdy, když se vyčerpají všechny možnosti jednání. Poškozovat firmu a sami sebe nemá v současné době opodstatnění. Pozitivní růst znamená třeba i růst zaměstnanosti. Od začátku roku jsme přibrali pět stovek lidí.

Jak vidíte následující hodiny?
Ve čtvrtek nás bude vedení OS KOVO informovat, jak se staví k této nabídce. Pokud bude naše nabídka akceptována, budeme jednat dále o detailech. Pokud nabídka bude odmítnuta, představenstvo necítí možnost tuto nabídku nyní navyšovat. Pak by přišly ke slovu krizové scénáře. Já jsem ale optimista a věřím v racionálnost přístupu odborů.