VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Inkluze: čeká školy v září katastrofa?

Mladá Boleslav - Termín „inkluze", který v souvislosti se vzděláváním označuje výukový systém, v němž se neoddělují děti se speciálními vzdělávacími potřebami od dětí bez nich, dnes na mnohé působí jako červený hadr. Boleslavský deník se mezi pedagogy ptal také po tom, proč tomu tak je

4.3.2016
SDÍLEJ:

Ministryně školství Kateřina Valachová přijela do Plzně mluvit s řediteli 
a pedagogy základních a speciálních škol. Hlavním tématem byla inkluze.Foto: DENÍK/Milan Říský

Emoce vyvolává v poslední době diskutovaná novela školského zákona, která začne platit letos 1. září. Podle ministryně školství Kateřiny Valachové se však nejedná o změnu, kterou by měli pocítit všichni žáci. Novela změní především financování asistentů pedagoga a dalších podpůrných opatření a měla by vytvořit podmínky pro maximální využití potenciálu znevýhodněných žáků.

Na některých školách novelu vůbec nepostřehnou. Například na 5. základní škole, kde několikaletý proces příprav už nese své ovoce. Děti se zvláštními potřebami tu mají k dispozici osm asistentek pedagoga. Škola se však dosud musela obejít bez systémové podpory.

„Inkluze bohužel přichází v době, kdy jsou pedagogové vyčerpaní z neustálého tlaku na výkon, minimální podpory (finanční a často i personální), a školy jsou dětmi a byrokracií přetížené. Nezbývá než doufat, že tato změna bude spouštěčem systémových změn ve školství, neboť těžší podmínky pro pedagogy už si lze těžko představit," míní Jana Krumpholcová z Lesní školky nad Klenicí, zastánkyně inkluzivního vzdělávání.

Oslovení pedagogové připomínají, že není třeba se obávat, že všechny děti s handicapem v září opustí speciální školy a nastoupí do škol běžných. Řada těch, kteří se pro takový krok rozhodli, jej už podnikla. Shodují se však také v tom, že je třeba brát v úvahu spokojenost všech účastníků vzdělávacího procesu a komplexnost problému. Varují před zjednodušováním, jakého se dopouštějí někteří politici.

„Je integrací, když dítě sedí stranou se svou asistentkou, plní jiné úkoly a má odlišný individuální výklad? Úplná inkluze by měla být jednou z možných variant. Varianta, která je nejoptimálnějším řešením pro dítě, rozhodně ale ne pro dospělé, stát a instituce. Uvádějme ji do praxe postupně, smysluplně či empaticky a vždy jen v zájmu dítěte," žádá oslovená specialistka na primární vzdělávání.


Názory respondentů Boleslavského deníku

Simona Matoušková, učitelka na Základní škole speciální MB
Inkluze a virus zika, dvě velká témata posledních dní. Zdá se mi, že obojí na lidi působí děsivě, a to z jediného důvodu mnoho o tom neví. Inkluze již v dnešní době probíhá. Rodiče mají možnost výběru školy již řadu let. Inkluze přináší dětem se znevýhodněním velké výhody. Vzdělávání je zcela přizpůsobené schopnostem žáka a nenutí ho, tak jako integrace, dosáhnout stejné úrovně vzdělání jako jeho vrstevníci. Z toho důvodu žák není nucen svůj kolektiv opustit ve třetí, čtvrté nebo některé další třídě, tak jak to ukazuje praxe. Inkluze je dobrá, jen je třeba udělat mnoho kroků, abychom ji zvládli. Myslím si, že dokud budou lidé přemýšlet, proč to nemůže fungovat a učitelé se nenaučí učit jinak než frontálně, nebudeme připraveni. A to nemluvím o financích…

Daniel Marek, náměstek primátora MB (v gesci má i resort školství)
Domnívám se, že takto plošně pojatá inkluze (jak ji pojímá ministerstvo školství) není vůbec dobře připravena. Hlavně není připravena tak, aby ji přijali pedagogičtí pracovníci. Připomínky zkušených pracovníků ve školství nejsou brána v potaz a o finanční náročnosti a připravenosti finančních prostředků na tento proces MŠMT mlží. O dopadech na zřizovatele se nemluví vůbec. Obecně musím říci, že o tématu inkluze se chceme bavit, protože do budoucna je to určitě cesta, ale dlouhá. Musí se jít postupnými kroky. Je také potřeba zdůraznit, že začleňování dětí s určitými hendikepy se dávno děje formou integrace.

Jana Krumpholcová, učitelka v Lesní školce Nad Klenicí
Inkluzi považuji za velmi příznivý jev, za mne osobně měla proběhnout už dávno. Je však poněkud mrzuté, že za ty dlouhé roky od revoluce se nepodařilo české vládě poskytnout školství příznivé podmínky pro efektivní práci, adekvátní finanční ohodnocení přetížených pedagogů a zajistit individuální přístup k dítěti, který je (nejen) pro úspěšnou inkluzi stěžejní. Z vlastní zkušenosti s menší různorodou skupinou dětí v naší lesní školce vím, že není problém přijmout dítě se specifickými potřebami, pokud fyzicky zvládne náš program. Umožňuje to vyšší počet dospělých na méně dětí, což však principiálně státní školství nepodporuje (opět z finančních důvodů). Osobně považuji velký počet žáků na pedagoga za jednu z největších překážek na cestě ke kvalitnímu školství v České republice. Inkluze bohužel přichází v době, kdy jsou pedagogové vyčerpaní z neustálého tlaku na výkon, minimální podpory (finanční a často i personální) a školy jsou dětmi a byrokracií přetížené. Nezbývá než doufat, že tato změna bude spouštěčem systémových změn ve školství, neboť těžší podmínky pro pedagogy už si těžko dokážu představit.

Specialista v oblasti primárního vzdělávání (respondent si nepřál uvést jméno)
Nejprve bych ráda vysvětlila mylný dojem, který z medializovaných informací můžeme získat, a to, že od září všechny děti s handicapem přestoupí ze speciálních škol do běžných základních škol. Domnívám se, že to by nebylo ani realizovatelné. I laik si zajisté umí představit, jak by byla úspěšná inkluze např. ve stmeleném kolektivu žáků zhruba ve věku kolem 14 let, kde již existují vztahové vazby a spojující volnočasové aktivity - o přestávkách žáci řeší sami sebe, nejnovější počítačové hry nebo mobilní telefony, youtubery aj. Máme tedy ve školách vytvořené klima, aby žáci základní školy napříč celým věkovým spektrem přijali tyto nové spolužáky s jejich specifiky, jiným tempem výuky apod.? Problém mezi žáky a jejich budoucími spolužáky je jeden z dlouhé řady. Je na místě se zeptat se, zda je naše školství na tento krok připravené? Nedořešená zůstává otázka ohledně asistentů, která má spoustu podotázek, jako např. jejich početní navýšení z roku na rok, volná studijní místa k získání kvalifikace pro výkon asistenta, také jejich finanční ohodnocení. A učitelů (speciálních pedagogů) bohužel také není dostatek. Myslím si, že ve skutečnosti mnoho dětí zůstane ve svých školách, kde jsou spokojené, mají malý kolektiv a celkově tam prosperují. I dnes děti s postižením (tzn. i autisté, žáci s poruchami chování, lehkým mentálním postižením ad.) v některých základních školách hlavního vzdělávacího proudu jsou. Protože si to rodiče přáli. Protože to bylo nejlepší řešení pro dítěte. Protože jim v tom škola vyšla vstříc. Protože byla optimální doba úspěšného včlenění do utvářejícího se kolektivu, např. 1., 2., 3. třída. Všechny tyto faktory mají jednoho společného jmenovatele, a tím je spokojenost všech účastníků vzdělávání. 

Pro některé žáky může být inkluze přínosem (např. pro děti s fyzickým handicapem nebo kompenzovanými smyslovými vadami s inteligencí v mezích normy). Vždy je ale třeba, aby se na rozhodnutí podíleli všichni zúčastnění a pečlivě zvažovali všechna pro a proti. Pro rodiče musí být důležitým ukazatelem spokojenost dítěte, které se do školy těší. Považuji za nevhodné zařazovat do kolektivu intaktních žáků jedince s mentální retardací, která je navíc kombinovaná s hyperaktivitou, psychiatrickými obtížemi, poruchami komunikace apod. Zařazení těchto žáků do běžného kolektivu je problematické pro všechny zúčastněné strany. Tito žáci zažívají úspěch a realizují se např. v „pracovním vyučování" v zařízených dílnách, ve cvičných bytech či kuchyních, zatímco žáci běžných základních škol např. v práci s informacemi. V průběhu dne se mohou dostávat do situací, které nechápou. I děti v nižších ročnících si začnou uvědomovat, že ostatní čtou a počítají a ony se potýkají s prvními písmeny. Obávala bych se, že důsledkem mohou být pocity méněcennosti, stresové situace, které mohou u některých jedinců vyústit i v agresivnější projevy.

Je integrací, když dítě sedí stranou se svou asistentkou, plní jiné úkoly a má odlišný individuální výklad? Úplná inkluze by měla být jednou z možných variant. Varianta, která je nejoptimálnějším řešením pro dítě, rozhodně ale ne pro dospělé, stát a instituce. Uvádějme ji do praxe postupně, smysluplně či empaticky a vždy jen v zájmu dítěte.

Autor: Martin Weiss

4.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Mistr ve výrobě 18 000 Kč

Mistři a příbuzní pracovníci v ostatní výrobě Vedoucí směny. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 21000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce:, U Cukrovaru č.p. 34/4, Benátky nad Jizerou II, 294 71 Benátky nad Jizerou 1, , Prvotní kontakt: tel.: 724 346 087 (po-pá 9-15 hod.), e-mail: kopalova@pradelnabenatky.cz, , Vhodné i pro osoby zdravotně znevýhodněné., , Náplň práce: zařazení všech zaměstnanců na směně tak, aby byli co nejproduktivněji a nejefektivněji využity všechny pracovní síly na směně., Zodpovědnost za určení pořadí, ve kterém se dané zákazníci prádelny perou a za dodržení počtu praných kusů, správného označení zákazníka. Zpracovává dodací listy pro zákazníky prané na směně., Požadujeme: organizační talent. Úvazek: částečný úvazek (32hod./týdně). Pozice vhodná pro OZP. Nabízíme: Mzda 100,-Kč/hod. Q nastavené odměny, příplatky za víkendy a svátky.. Pracoviště: Lmjko s.r.o. - pracoviště benátky, U Cukrovaru, č.p. 34, 294 71 Benátky nad Jizerou 1. Informace: Jana Kopalová, +420 724 346 087.

Výroba - Výroba Průmysloví a produktoví designéři 65 535 Kč

Průmysloví a produktoví designéři Designer architektur exterier. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 70000 kč, mzda max. 90000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - Vyvíjení a navrhování nových designérských řešení dle cílů projektů, - Realizace průběhu odladění CAD dat do konečné podoby, - Vypracovávání návrhů designérských modelů ext., nových verzí a variant, - Sledování vývojových trendů designu automobilů, Požadujeme VŠ vzdělání (umělecké), NJ nebo AJ - hovorová znalost. Pracoviště: Škoda auto a.s. - technický vývoj, 293 01 Mladá Boleslav 1. Informace: Jiří Nečesaný, +420 326 816 804.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 22 000 Kč

Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů (kromě taxikářů a řidičů dopravy nemocných a raněných) Řidiči dodávkových vozidel do 3500 kg. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 22000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce: Mnichovo Hradiště, , Prvotní kontakt: tel.: 608 532 518, , Platný řidičský průkaz skupiny B, dobrý zdravotní stav. Praxe výhodou., , Zaměstnanecké výhody: Vyplácení diet, příspěvek na dodělání řidičského průkazu s "C" a profesního průkazu.. Pracoviště: A-doprava s.r.o. - pracoviště mnichovo hradiště, Víta Nejedlého, č.p. 101, 295 01 Mnichovo Hradiště. Informace: Radim Mráz, +420 608 532 518.

Výroba - Výroba Montážní dělník 12 500 Kč

Montážní dělníci mechanických zařízení. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 12500 kč. Volných pracovních míst: 9. Poznámka: Místo pracoviště:, - Hlavenec 161, , Prvotní kontakt:, - tel.: 777 004 446 od 08:00 do 16:00, , Upřesňující údaje:, - zajišťujeme svozovou dopravu a ubytování pro zaměstnance, - 3 směnný provoz. Pracoviště: Cps - communication & publishing services, s.r.o. - hlavenec, 294 74 Předměřice nad Jizerou. Informace: Jiří Horský, +420 777 004 446.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Auto skončilo po nehodě na střeše, řidič zemřel

Brazilská fanynka. Fotbalové MS Rusko 2018
10

Krásky z Brazílie, Kostariky i Evropy? Vyberte nejhezčí fanynku skupiny E

Adepti na vítězství? Kopecký, Veiby a Nordgreen

Mladá Boleslav – Start 45. ročníku Rally Bohemia se kvapem blíží. Odstartuje už příští víkend. Ve středu 20. června vypršel termín přihlášek, a tak pořadatelé mohli začít se sčítáním.

Na dobu největší slávy vzpomínali v Kutné Hoře opět Královským stříbřením

Kutná Hora /FOTOGALERIE/ - O tisíce lidí se o víkendu 23. a 24. června skokově rozrostla Kutná Hora. Nedolehla na ni populační exploze, ale do města dorazili ti, kteří chtěli na vlastní smysly poznat, jaké to bylo, když bylo tohle město hned po Praze druhým nejdůležitějším sídlem Českého království.

Kladenské Sletiště je až do neděle dějištěm krajské soutěže v požárním sportu

Kladno /FOTOGALERIE/ - O víkendu 23. a 24. června se v areálu Městského stadionu Sletiště v Kladně koná Krajská soutěž v požárním sportu profesionálních a dobrovolných hasičů. 

Krásné ženy z Argentiny, Nigérie a Evropy. Vyberte nejhezčí fanynku skupiny D

Fotbalové mistrovství světa v Rusku neprovázejí jen nádherné útočné akce a góly, ale i krásné ženy na tribunách či ve fanzónách. Do konce června vám budeme nabízet nejsympatičtější fanynky týmů z každé skupiny. Můžete hlasovat pro vaši favoritku, vítězky pak postoupí do finále, v němž se „utkají“ o pomyslný titul Miss šampionátu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT