Dokončená protipovodňová hráz, spokojení obyvatelé, kteří se nemusejí bát jarního tání, tedy velké vody.
Taková je situace v Mnichově Hradišti, kde se v závěru minulého týdne konalo kolaudační řízení, které neshledalo závady. Hráz v Hradišti je tedy plně funkční.

Chráněny tak budou ulice domů a pozemků v ulici Klášterská, Budovcova a Na Bělidle. Mimo obytné domy leží v ochráněném území i fotbalový a tenisový areál a pozemky pro budování dalších sportovišť.

Vše ale není úplně ideální. Město má nyní problém s řidiči čtyřkolek, kteří protizákonně hráz ničí. „Zpevněné vjezdy na hráz jsou zabezpečeny kovovými závorami, což ale majitelům  motorových čtyřkolek nijak nevadí. Majitelé čtyřkolek vjíždějí na hráz mimo přístupové cesty a tím poškozují homogennost hráze," řekl Boleslavskému deníku starosta Hradiště Arnošt Vajzr.

Řidičům čtyřkolek by za určitých okolností zřejmě nehrozila jen pokuta.  „Předpokládám, že takto způsobené poškození hráze a následné možné protržení hráze je trestním činem obecného ohrožení. Totéž platí pro sběrače kovů, kteří se pokoušejí zcizit kovové prvky v mobilní části hráze," uvedl Vajzr.

Policie v Hradišti ale nic neví. Podle našich zjištění se na ně ně zatím nikdo s podobným problémem neobrátil. „Do současné doby nemáme informace, že by na hráz se čtyřkolkou někdo najížděl," uvedl pro Deník vedoucí obvodního oddělení Policie ČR Mnichova Hradiště Zdeněk Čermák

Naše zjištění

Paradoxem je, že jeden „čtyřkolkář", který se po hrázi prohání je prý člověk, který bydlí kousek od hráze, jeho čtyřkolka je stále zablácená od hlíny, která hráz pokrývá a okolní obyvatelé vědí, o koho se jedná, prozradil nám jeden z místních obyvatel, jméno ale říci odmítl. Zřejmě je tedy jen otázkou času, kdy bude muset jezdec své chování vysvětlovat policii. 

Rozměry hráze

Hráz obepíná celou severozápadní část města od vjezdu do města ve směru od Mohelnice ke kamennému mostu přes Jizeru a zpět do města podél potoka Nedbalka. Hráz je dlouhá 1 620 metrů. Z toho 1081 metrů sypaná hráz, 427 metrů železobetonová stěna a 112 metrů mobilní hrazení.

Proč a jak se budovalo

Samotnému postavení protipovodňové hráze předcházelo několik let příprav. Důvod vybudování byl jasný. „Potřebu protipovodňové ochrany vyvolaly škody, způsobené povodněmi v letech 2000, 2002 a 2006. Zhruba před šesti lety začala tedy poměrně komplikovaná investorská a projektová příprava akce," řekl Deníku vedoucího odboru správy majetku a rozvoje města Hradiště Miloš Krůfa.

Investorem stavby bylo Povodí Labe, státní podnik. Vlastní stavební práce činily přibližně 64 miliony korun. Město vynaložilo zatím, během přípravy akce, necelé 3 miliony, ale k této částce je nutné přičíst ještě náklady na vykoupení dotčených pozemků a zřízení věcných břemen, které se uskuteční v tomto roce.
Do budoucna je třeba také počítat se zvýšenými provozními náklady na opravy a údržbu hráze, podstatná bude například částka za sekání trávy na hrázi.

Stavba se neobešla bez problémů. Ten největší se objevil v květnu minulého roku. „Všem nám asi nejvíc zatrnulo v květnu při zjištění skutečné polohy sdělovacích kabelů, umístěných odchylně od zákresu v dokumentaci a kolidujících se stavbou. Tehdy hrozilo faktické přerušení prací. Nicméně se spojenými silami všech zainteresovaných podařilo problém vyřešit," vypráví Krůfa.

Zda je hráz na velkou vodu připravena zjistit dopředu nelze,  nicméně nějaké zkoušky se prováděly.
„Během výstavby zemní hráze pravidelně probíhaly zkoušky hutnění a složení zeminy v jejím tělese.  Mobilní hrazení bylo prakticky vyzkoušeno minulý rok v lisotpadu za účasti výrobce, místní firmy JaP Jacina, projektanta, příslušných pracovníků úřadu a členů jednotky sboru dobrovolných hasičů, kteří budou mobilní hráz v případě ohrožení stavět," dodal Krůfa.

Zkušební stavba mobilní části protipovodňové hráze trvala tehdy celkem tři a půlhodiny, včetně instalace sloupů a lamel. Jarní tání tak může klidně přijít. Mnichovo Hradiště je na něj připraveno.