V jedno obrovské parkoviště se v sobotu odpoledne proměnila část Mladé Boleslavi.

„Nic takového jsem ještě nezažila,“ přikyvuje paní Monika z Benátek nad Jizerou, když v sobotu kolem 11. hodiny dopoledne hledala místo k parkování před fabrikou v Průmyslové ulici v Mladé Boleslavi.

Návštěvníci z celé země

Na Den otevřených dveří do Škoda Auto v rámci oslav výročí 20 let od spojení Škodovky s koncernem Volkswagen totiž dorazilo podle odhadů přes 70 tisíczvědavců. Užkolem 12. hodinytotiž do továrny přišlo na 50 tisíc lidí. "Vycházíme z konkrétníchúdajů na branách kolem sobotníhopoledne," uvedl mluvčí firmy Rudolf Dreithaler.

Mnozí přijeli opravdu z daleka. „Jsme z Brna, to je vidět i na značce našeho auta,“ smál Jan Dlouhý, který s manželkou a synem vyrazil na výlet do Mladé Boleslavi.

„Jezdíme už od revoluce jen škodovkami, před tím jsme měli trabanta, tak jsme si řekli, že se podíváme, jak je tady vyrábějí. Je nádherné počasí, moc se to všechno povedlo,“ říká Jan Dlouhý, který s rodinkou na výlet vyrazil už před sedmou hodinou ráno.

Parkovací kolaps

Kdo přijel včas, měl šanci zaparkovat. Místa k stání však nestačila ani přes velkorysé plány Škodovky, která kvůli tomu omezila provoz několika ulic, například Průmyslovou. „Bohužel je plno, ale když budete mít štěstím, najdete místo u 11. brány,“ posílala zdvořile početná ochranka řidiče od 6. brány kolem poledne. „Je to síla, zájem je opravdu obrovský,“ neztrácí hlavu a nervy mladík Pavel, který vzal práci na organizaci akce jako brigádu.

Celá akce se i přes obrovské množství lidí obešla bez vážnějších komplikací. „Nevím o žádných incidentech, snad jen doprava a parkování byla náročnější. Špatné parkování jsme řešili jen na pozemcích města,“ uvedl ředitel Městské policie Mladá Boleslav. Strážníci však byli vzhledem k významu a rozsahu akce přece jen benevolentnější. „Odpolednejsme ještě dohlédli nakřižovatkách na odjezdnávštěvníků z města,“ dodal Kypta.

Tiskoviny i dárky ve Škodovce

Už při vstupu do továrny dostali zájemci na ruku identifikační kroužek, který však lze využít i jako ozdobný náramek na ruku ze zeleného silikonu, „povinnou výbavou“ byl i škodovácký list Škoda Mobil Extra s plánkem závodu. „Je super, že je tam plánek, protože jsem se už dvakrát ztratila, naštěstí jsem vždycky našla někoho, kdo měl noviny po ruce,“ říká šestapadesátiletá paní Hana, která do Škodovky přijela s vnukem z Liberce. Na některých branách pak zájemci dostávali také čerstvé vydání Boleslavského deníku s mimořádnou přílohou o Škoda Auto a u stánku odborů KOVO byl k dispozici i speciální rozšířený a barevný Škodovácký odborář. Tiskovin si tedy zájemci odnesli mnoho.

Po cestě pak brigádníci rozdávali různé pozornosti, například lízátka a další cukrovinky. U stánku odborů KOVO bylo kromě prohlídky jednací síně, knihovny a videopůjčovny připraveno i několik atrakcí. Dlouhá fronta se stála na příznačně modrou cukrovou vatu či na kolo štěstí, kde lidé vyhrávali zajímavé dárky. Obrovský zájem byl i o vláček s nímž se mohly děti svést. „Syn byl nadšený, z vláčku nechtěl vylézt, je to fajn den,“ pochvalovala si Naďa Tomanová, která vyrazila do Škodovky s celou rodinou.

Atrakce, kultura i výroba

V areálu firmy pak byly připraveny tři podia s doprovodným kulturním programem. Zájemci si mohli poslechnout skvělé kapely MiG21, Chinaski, Abba show a další bohatý program. Velký zájem byl i o dětský Yeti park, kde byla připravena představení spíše pro děti a řada dalších atrakcí. „Kapela Mig 21 byla perfektní. Jirka Macháček je neskutečný živel, jsem spokojený,“ říká pan Radek z Mladé Boleslavi, který si právě dával limonádu z Eurestu za lísteček, který vyfasoval v práci. „Jsem zaměstnanec, tak to tady ukazuji spíše rodině, já už výrobu dávno viděl,“ dodává Radek.

A právě výroba zajímala lidi nejvíce. Velký zájem byl o výrobu agregátu, tedy motorů a převodovky. „Prošli jsme si také montáž a hutě. Nikdy v životě jsme neviděli tolik techniky pohromadě. Běhal mi mráz po zádech, když jsem viděl, jak jsou auta zavěšená ve výšce a kolik práce to dá, než se vůz složí,“ říkal obdivně pan Marek z Mnichova Hradiště, který se do firmy podíval poprvé. „Synovi se nejvíce líbili svařovací roboti, nechtěl se od nich hnout. Dcera se jich naopak bála,“ dodal s úsměvem.

Lidé si mohli také vyzkoušet, jak probíhá testování vyrobených aut na zkušební dráze, kde vůz projede po různých površích a zkoumá se zde jeho hlučnost a kvalita výroby. K vidění byly i jindy uzavřené prostory firmy Ško-energo, který automobilce dodává energie a zároveň teplo a teplou vodu pro téměř celé město Mladá Boleslav.