Hodně netradičně začal školní rok na Základní škole v Dukelské ulici v Mladé Boleslavi. Žáci jedné z tříd zmalovali svoji šatnu velkými barevnými graffiti. Jiní místo posazení do školních lavic vyrazili na výlet.

Seznamte se, prosím

Výlet, respektive adaptační pobyt v Borovici, měl podle ředitelky školy Marcely Pavlíkové jeden hlavní cíl – poznat v příjemném a klidném prostředí nové spolužáky a blíž se poznat se svými novými třídními učiteli. „Důležitým momentem bylo stanovení pravidel třídy v neformálním prostředí a v neformálních podmínkách,“ uvedla ředitelka.

Ředitelku Pavlíkovou nejvíce potěšil fakt, že se výletu zúčastnila většina žáků. Na jeden den dorazila i školní psycholožka. Ta nyní bude se školou a žáky spolupracovat v daleko větší míře.

Celý pobyt byl proložen především sportem se zaměřením na týmové hry. I to mělo svůj důvod. „Cílem opravdu bylo vybudovat kolektiv a především tím minimalizovat šikanu,“ vysvětlila ředitelka.

Školní adaptační pobyt hodnotí pedagogičtí pracovníci i vedení školy velmi kladně. Po skončení kurzu pak žáci napsali dopis, který je určen jako motivace pro jejich spolužáky z příštích ročníků. Děti v něm především popisovaly své zážitky. S pokračováním těchto pobytů teď počítá škola i v následujících letech.

Adaptační týden, jak jej v Základní škole v Dukelské ulici v Mladé Boleslavi pojmenovali, nebyl připraven jen pro šesťáky, kteří vyjeli na tři dny do Borovice. I ti ostatní se v prvních školních dnech nenudili.

Jednotlivé třídy měly své individuální programy. Vyrazily například na boleslavské letiště či na zámek Stránov. Tam se děti zúčastnily i rytířských soubojů. Část programu byla, podobně jako v borovici, věnována školnímu řádu.

Zmalovaná šatna

Letní prázdniny se na základní škole nesly rovněž v duchu velkého malování. A po prázdninách se do něj zapojili i sami žáci. „S žákovským parlamentem jsme už v minulém roce jednali o tom, že by se žáci na výzdobě školních prostor také rádi podíleli,“ uvedla Pavlíková.

A jak se řeklo, tak se také udělalo. „Zastávám názor, že kde je možné dát dětem důvěru a svěřit jim praktické činnosti, tak je dobré to udělat, protože se nám to poté zpětně vrátí,“ míní ředitelka školy.

Všemu ale předcházel náčrt budoucí podoby stěny šatny deváté třídy. Poté už podle jednoho z autorů Lukáše Kellera z 9. A přišlo na řadu samotné sprejování.

„Dostali jsme povolení vymalovat šatnu graffiti. Dobrovolně jsme byli po škole, a to pěkně dlouho. Ve čtvrtek jsme s celou třídou vyrazili na zámek v Mnichově Hradišti, ale my sprejeři jsme se vrátili do školy. Dokončovali jsme ještě v pátek po návštěvě letiště. Pomoci museli i kamarádi. Výsledek není jednoznačný. Někomu se šatna líbila, někomu vůbec. Ale aspoň máme originál,“ řekl Boleslavsému deníku Keller.

Jejich práci hodnotí kladně i sama ředitelka Marcela Pavlíková. „Nejsem příliš zastáncem tohoto umění. Hlavní ale bylo, aby žáci dodrželi domluvená pravidla a také to, aby jim samotným se to líbilo,“ dodala ředitelka Marcela Pavlíková.