Méně vyrobených aut a méně nových bytů v Mladé Boleslavi. Strach o práci a neúměrně vysoká cena nemovitostí. Tak se promítá celosvětová finanční krize do života lidí v Mladé Boleslavi.

Město totiž oznámilo, že anglická banka ustoupila od velkého projektu výstavby nových bytů a domů na Sahaře, na okraji Mladé Boleslavi. Banka odstoupila od smlouvy. „Prodej byl schválen na srpnovém zastupitelstvu, investor měl druhý den přijet podepsat smlouvy. Pak ale poslal dopis, že kvůli finanční krizi odstupuje,“ řekl Deníku primátor Mladé Boleslavi Raduan Nwelati (ODS). A to podle politiků znamená, že se nedočkáme snížení cen nemovitostí. Lidé tedy v Mladé Boleslavi za byty zatím budou nadále platit nesmyslně velké částky. „Jsme druhé nejdražší město v republice. Pokud by se zvýšila nabídka bytů, mohla jejich cena klesnout,“ sliboval si od projektu Nwelati.

Investor měl na Sahaře mezi letištěm a Neuberkem podle primátora stavět čtrnáct třípodlažních domů se sedmi stovkami bytů a dvaapadesát rodinných domů. Město mělo za pozemky získat 60 milionů korun. Zastupitelé přesto kvůli ztrátě investora neteskní. „Tomuto megalomanskému projektu jsem od začátku nedůvěřoval. Odstoupení investora od smlouvy mi proto nevadí. Americká finanční krize na nás dopadá spíše prostřednictvím klesajícího odbytu Škody Auto a dalších průmyslových podniků,“ řekl opoziční zastupitel Robin Povšík (ČSSD).

Podle ekonomů by však ceny bytů mohly přesto poklesnout už v důsledku atmosféry kolem finanční krize. „Lidé mohou spekulovat, jestli byty raději nekoupí až déle, protože budou čekat, že by ceny mohly ještě klesat. Tím by klesla poptávka a ceny ještě rychleji. Poptávku může snížit i fakt, že banky budou stále více zpřísňovat podmínky pro získání hypotéky,“ popisují.

Strach vládne i v největším mladoboleslavském podniku, ve Škodě Auto. Firma Škoda podle aktuálního vydání týdeníku Škodovácký odborář přišla s návrhem na ještě větší omezení výroby, než se plánovalo původně. Mezi zaměstnanci se spekuluje o prodloužení odstávky výroby na konci října. Původně mělo být omezení výroby jen v pátek 26. září, které se již uskutečnilo, a dále v pátek 31. října. Podobné informace přicházejí také od dodavatelů Škody, kteří tvrdí, že od nich firma nechce na poslední říjnový týden žádné díly. Firma Škoda však zatím konkrétní informace neřekla. „Zatím se k tomu nebudeme vyjadřovat,“ řekl pouze mluvčí firmy Evžen Krauskopf.

Odbory KOVO o mimořádné situaci informují zaměstnance ve svém týdeníku. „Svoláme mimořádnou Podnikovou radu OS KOVO a požádáme o mandát nebo o návrh na řešení situace. Budeme vyjednávat kompenzaci mzdy a musí být zaručena pracovní místa a rovněž nesmí dojítk narušení průběhu kolektivního vyjednávání,“ píše předseda ZO OS KOVO Jaroslav Povšík ve včerejším vydání týdeníku.

Zaměstnanci ve Škodě Auto se ani přes globální krizi v odbytu vozů, způsobenou finanční krizí, silným kursem koruny i drahými surovinami, nemusejí bát o práci. „Nyní sice žijeme normálně, ale pokud by krize trvala déle, tak nastanou problémy. Pokud vím, tak u nás již byl snížen agenturní personál, kterého má firma hodně. Kmenových zaměstnanců se to nedotýká,“ uvádí Povšík v týdeníku.

Škoda Auto ani přes krizi nelení a v Paříži již za pár dní představí facelift svého stěžejního modelu, Octavie. Prohlédněte si snímky boleslavského bestselleru.