Mladá Boleslav, Kosmonosy, Bakov nad Jizerou, Bělá pod Bezdězem a Benátky nad Jizerou. Tam všude několik měsíců vládli v řadách ulic těžké stroje, abych se stovky lidí mohly konečně napojit na v řadě případů tolik očekávanou kanalizaci.

Stovky milionů

Nešlo přitom o žádnou levnou investici. Jak Boleslavskému deníku řekl předseda představenstva a ředitel společnosti Vodovody a kanalizace Mladá Boleslav Jan Sedláček, celá stavba stála zhruba 626 milionů korun.

„Evropská komise se podílela finanční podporou ve výši přibližně 326 milionů korun,“ uvedl Sedláček s tím, že další finanční prostředky poskytl Státní fond životního prostředí.

Na kanalizaci se tak konečně mohly napojit stovky domácností po celém Mladoboleslavsku. Například v Bělé pod Bezdězem šlo o lokality Výsluní, Nádraží. „Je to velice dobře, protože to přispívá k lepšímu životnímu prostředí,“ uvedla starostka města Daniela Pastorková.

Například v Bakově nad Jizerou bylo potřeba odkanalizovat třetinu města. I zde podle slov místostarosty města Jiřího Hiekeho pociťují zlepšení životního prostředí. „Vidíme to v Kněžmostce. Dnes je to už daleko čistší potůček,“ řekl bakovský místostarosta.

V tuto chvíli je tak na kanalizaci připojeno prakticky celé město. Jsou však jednotlivá místa, kde se nachází jeden dva domy, které nejde v současné době na kanalizaci připojit.

Zasíťovány jsou v současné době již také Benátky nad Jizerou, a to například i v nedalekých Dražicích, kde podle slov benáteckého starosty vůbec nedoufali, že by tam někdy mohla být kanalizace vybudovaná.

Přínos ve zlepšení životního prostředí vidí také primátor Mladé Boleslavi Raduan Nwelati.

Nová čistírna

Celý projekt Mladoboleslavsko – čištění a odkanalizování odpadních vod měl podle vyjádření Tomáše Žitného z Vodovodů a kanalizací Mladá Boleslav šest částí.

„Pět částí se věnovalo dostavbě kanalizací ve zmíněných městech. Poslední částí byla rekonstrukce čistírny odpadních vod,“ poznamenal Žitný.

Ne vždy však šly stavební práce tak, jak se čekalo. „Problémy jsme měli v některých městech především při opravě komunikací. Na dvou místech docházelo k dodatečnému sedání výkopů a propadání vozovky. Zhotovitel proto musel řešit dodatečné opravy,“ uvedl dále Žitný.

Při výstavbě samotné čistírny odpadních vod se objevily problémy při zakládání nádrží. Důvodem byla blízká přítomnost řeky Jizery – objevily se nepříjemnosti s vysokou hladinou podzemní vody.