Historie sborů dobrovolných hasičů se píše zhruba od poloviny devatenáctého století. Jejich existence v mnoha vesnicích trvá dosud. Ačkoliv nejsou profesionály, chrání nejen náš majetek, také zdraví a naopak mnohdy nasazují i své životy, aby další zachránili.

S jakou technikou ale jezdí k požárům, dopravním nehodám či živelným katastrofám? Je na ni spolehnutí? Boleslavský deník proto oslovil několik sborů dobrovolných hasičů, kteří se mimo jiné na záchranářskou činnost připravují i na hasičských soutěžích, a přináší aktuální výsledky.

Chotětov

Například Sbor dobrovolných hasičů Chotětov vyjíždí ke dvanácti až patnácti zásahům ročně. „Převažují požáry. Jen za loňský rok jich bylo dvanáct, zbytek byla technická pomoc," říká starosta SDH Chotětov Martin Urban.

Upozornil také, že každý rok sbor řeší i nevyjetí jednotky. Minulý rok hned třikrát. Nebylo to však kvůli nefunkční technice, ale proto, že všichni strojníci byli zrovna v zaměstnání. Co se týče techniky, jsou chotětovští „bohatě" vybaveni. Vgaráži mají celkem tři vozy – cisternovou stříkačku CAS 25 Škoda, dopravní automobil Avia K30 s agregátem a nákladní automobil Praga V3S s ložnou plochou.

„K zásahům nejčastěji vyjíždíme s automobilovou stříkačkou, kterou nám obec koupila v roce 2008. Technika je sice spolehlivá, ale už má něco odslouženo. Pochází z roku 1973," upřesnil Urban.

Stejně jako ostatní sbory se snaží techniku opravovat svépomocí. Chotětovské jednu dobu trápil motor. Nyní mají cisternu dva roky po generální opravě motoru, a tak na vozidle jen vylepšují drobnosti. „Jsme s ním ale spokojeni. Ještě se nám nestalo, aby nás někde nechala. Sice někdy během výjezdu musíme řešit i drobnou opravu, ale auto je staré 44 let a nic nevydrží věčně," konstatoval.

Minulý rok žádali o dotaci na koupi nové cisterny, ale skončili hluboko pod čarou. „Už jsem upozornil i zastupitelstvo, kterého jsem také členem, že stávající technika nebude do budoucna dostačovat. Potřebovali bychom auto s větší kabinou pro šest hasičů a větší nádrží na vodu o obsahu 6 tisíc litrů až 9 tisíc litrů. Myslím si že touto technikou profesionální hasiči nedisponují a pokud ano, tak je hned pryč. Zájem o tento druh techniky je mezi jednotkami velký," dodal Martin Urban.

Smilovice 

Smilovičtí hasiči vyjíždí k požárům Tatrou 815 z roku 1985, Fordem Tranzit a Avií z roku 1998. Jak vyčíslil starosta obce Jaroslav Zaplatílek, ročně údržba vozů spolkne 50 tisíc.

Kněžmost

Dobrovolní hasiči z Kněžmosta vyjíždí k zásahů Tatrou 815 z roku 1986 či Liazkou 300 z roku 1994. Právě Tatra je v poslední době potrápila asi nejvíce. „Na konci roku jsme ji museli odstavit mimo výjezd, protože tekla nádrž na vodu. Nepomohlo ani to, že jsme ji několik měsíců před tím lepili a svařovali," upřesnil velitel jednotky Tomáš Zima.

Tatra je proto v současné době na celkové rekonstrukci podvozku a nástavby. „Podařilo se nám ale získat dotaci na nákup velkoobjemové cisterny s kabinou pro šest hasičů, kterou bychom měli získat už letos v květnu," naznačil velitel. Zmíněnou Liazku 300 už tedy nepotřebovali, a tak ji vedení Kněžmosta prodalo jiné obci k dalšímu využití.

Hrdlořezy

Nová technika by se hodila i dobrovolným hasičům z Hrdlořez. Jak ale řekl člen sboru Roman Hanus, šance na získání je minimální. Na zásahy v katastru obce si tak musí vystačit s transporterem, motorovou stříkačkou či elektrocentrálou.

Kosořice

I když hasiči z Kosořic spadají do Jednotky požární ochrany 5, tedy vyjíždí k zásahům, které se stanou v obci, musí mít odpovídající techniku. Jak vysvětlil Jiří Cerman, velitel tamního sboru, k dispozici mají dvě auta. "Rychlý zásahový automobil vyrobený v roce 1999 nám obec zakoupila v roce 2011. Disponuje nádrží na 400 litrů vody s čerpadlem, nechybí v něm dýchací přístroje, motorová  pila ani zdravotnický kufr. Kromě toho máme ještě devítimístný automobil z roku 2001, zakoupený před pěti lety, který slouží k přepravě mužstva a dalšího materiálu," sdělil Jiří Cerman.

S vozovým parkem je sbor spokojen, nicméně ani jim se nevyhýbají technické problémy. "Oběma autům jsme sami kompletně udělali nový lak. Přesto bojujeme s korozí karoserie. Samozřejmě řešíme i běžné poruchy způsobené provozem. Drobnější opravy zvládneme sami, složitější necháváme servisům," konstatoval velilitel SDH Kosořice.

Dodal, že o novou techniku by samozřejmě zájem měli. Vzhledem k tomu, že jednotka má málo výjezdů, zhruba jeden až dva za rok, je shánění finančí obtížnější. "Bohužel, v dnešní době profesionální hasiči vyřazují techniku podobného stáří, někdy i stroje o dost starší, což by pro nás znamenalo vynaložit o mnoho více peněz na údržbu nebo opravu než dosud," myslí si Jiří Cerman. Kosořické stojí běžná roční údržba 15 tisíc, pokud samozřejmě nedojde k mimořádné situaci.

Benátky nad Jizerou

Jednou tolik, tedy zhruba 30 tisíc, vydají za roční údržbu vozového parku dobrovolní hasiči z Benátek nad Jizerou. Ti jako jedni z mála vlastní i loď. Nicméně, letos k transportéru z roku 2006 a cisterně z roku 1989, jíž hasiči získali po repasi darem od profesionálních kolegů také před jedenácti lety, přibudou dva nové vozy. "Ford Tranzit nám bude dodaný v březnu, cisterna na 9 tisíc litrů vody pak v říjnu," popsal starosta SDH Benátky nad Jizerou Roman Bárta. Vozidla jsou výsledkem dotačních peněz a Benátky jako město se podílejí deseti procenty z celkových nákladů.

Mnichovo Hradiště

Úplně novou techniku nemají ani dobrovolní hasiči z Mnichova Hradiště. Přesto jim na přibližně pětatřicet zásahů ročně musí stačit. "Auta udržujeme vlastními silami. Větší opravy řešíme v servisu, často s ním i spolupracujeme," naznačil velitel Miroslav Picek. Každý rok se co se týče údržby vejdou do 25 tisíců. Před dvěma lety měli ale čtyřikrát takové náklady. "V roce 2015 následkem extrémního počasí, v létě bylo velké sucho a vysoké teploty, došlo k poruše motoru a čerpadla. Oprava cisterny stála přibližně 100 tisíc," připomněl. Kromě cisterny z roku 1989, kterou jim město zakoupilo až v roce 2000, mají ještě vůz Ifa W50 z roku 1976, kterou získali před devíti lety, či Land Rover Defender z roku 1998.