„Přezouváme stále. Hlavní nápor už sice pominul, ale lidé se objednávají pořád,“ říká Alena Urbanová z firmy BestDrive v Mladé Boleslavi.
„Zimáky jsou jistota, kdo je nemá, hazarduje,“ je jasné Zdeňku Jandovi, který denně za svými zákazníky najezdí s autodiagnostikou stovky kilometrů. „Jednou jsem ze závějí vytahoval řidičku s favoritem, která jela na letních gumách. Měla v autě děti…“ vypráví zkušený řidič, který doporučuje nejezdit na zimních pneumatikách starších než tři roky. „Zimní pneumatika stárne podstatně rychleji než letní kvůli použití více druhů olejů a směsí silic, než u pneumatik letních. Tyto přísady se postupem času vytrácejí a pneumatika ztrácí požadované vlastnosti,“ vysvětluje.
Policejní mluvčí Lucie Nováková připomíná, že po nehodách jsou pojišťovny oprávněny krátit své náhrady, je-li prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem škody při nehodě a její výší.
Policistka odkazuje na zákon o silničním provozu, který nařizuje zimní pneumatiky od listopadu do března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu nebo ledu, rovněž za předpokladu, že by se tam vzhledem k povětrnostním podmínkám mohla objevit. Na silnici se značkou Zimní výbava platí tato povinnost vždy.
Nikdo přitom nedokáže přesně předpovědět, jak se bude počasí měnit „Ráno svítí sluníčko, večer se může objevit námraza nebo sníh,“ dodává Nováková.
Zákonodárci výměnu pneumatik pro zimní období stanovili proto, že na našich silnicích je na podzim a v zimě vysoký počet dopravních nehod a jejich nejčastější příčinou je právě jízda na letních pneumatikách.
Osobní vozy musí mít zimní pneumatiky na všech kolech, nikoli jen na hnané nápravě, jako tomu bývalo dříve. Minimální hloubka vzorku má být čtyři milimetry.
„Zimní pneumatika má uplatnění už při poklesu teploty pod sedm stupňů Celsia. Řidiči by neměli zapomínat, že i když je během dne třeba plus deset stupňů, mohou večerní a noční teploty klesnout podstatně níž,“ varuje policistka.