Pamatujete si ještě na tu dobu, kdy vedle stavebnic Lega, Merkuru a mnoha dalších jezdily po pokojích v tisících domácnostech v Čechách modely mašinek, táhnoucích za sebou nejrůznější typy vagónků? Každý týden si pro ně jejich majitelé připravovali nové a inovované tratě, kroutící se po kobercích pokojů. Teď se do dětských let mohli lidé vrátit znovu.
Na celý víkend se totiž zrcadlový sál Domu kultury v Mladé Boleslavi proměnil v jednu velkou výstavní plochu železničních modelů, pořádanou Klubem železničních modelářů z Prahy 3.
Jedno velké nádraží
Na návštěvníky čekalo několik klasických modelů s takzvanými okružními tratěmi. Na nich vláčky jezdí v krajině pořád dokola. Největší zájem však tvořil pětadvacetimetrový model, vinoucí se jako had kolem zrcadlového sálu. Jak Deníku řekl Karel Barták, tento model roste pod rukama modelářů už od roku 2001.
„Stěhování takového obřího modelu je poměrně složitou záležitostí. Je totiž potřeba několika speciálně upravených zavazadel a nákladní vůz,“ prozradil Barták. Jenom sestavení jednotlivých částí modelu zabere několika modelářům celé jedno odpoledne. Nejvíce dá zabrat sestavení nádraží a jeho přilehlého okolí.
Opravdové tratě
Největší zajímavostí dvacet pět metrů dlouhého železničního modelu není jeho délka, jak by se na první pohled mohlo zdát. Jeho unikátnost spočívá totiž v něčem úplně jiném. Model totiž do nejmenších detailů zobrazuje skutečné úseky jednotlivých tratí, po kterých jezdí opravdové vlaky. Jednou z nich je například trať Dobří – Horní Nová Ves.
Celý model postavený v měřítku 1:120 (TT) je plně propracován do nejmenších detailů, a to od spouštění závor až po přesný harmonogram jízd.
S přispěním Martina Bečváře