„Nejsme žádní sportovci. Spíše jsme se zvedli z kanceláře a jeli si splnit svůj sen. Museli jsme vsadit na sílu Slunce spíše než na sílu nohou," prohlásil Karel Šebela po návratu z prvního ročníku závodu solárních kol, který absolvoval vloni se svým parťákem Janem Gallou.

Cestu dlouhou 7804 kilometrů, jejímž cílem bylo propagovat obnovitelné zdroje energie využitelné v dopravě, dobrodruzi absolvovali loni v létě. Honza Galla nyní přijíždí do mladoboleslavského Škoda Muzea, aby o cestě dlouhé 46 dní napříč Evropou i Asií na ležatých solárních tříkolkách vyprávěl v průběhu dobrodružné diashow.

Závodu, který založil Francouz Florian Bailly, jenž absolvoval před čtyřmi lety jako první cestu na solárním kole z Francie do Japonska, se český tým zúčastnil se dvěma solárními soupravami o délce 5,5 metru. Solární panely jednoho stroje zabíraly plochu čtyř metrů čtverečních, motor byl schopný vyvinout rychlost až 35 kilometrů za hodinu.

Čekejte celou řadu veselých i napínavých historek z cesty po Francii, Itálii, Slovinsku, Chorvatsku, Srbsku, Rumunsku, Moldávii, Ukrajině, Rusku a Kazachstánu.

„Kazachstán. Pěkný hladký asfalt, říkám si," vzpomíná Jan Galla. A v tom ohromná díra. A druhá. Začínáme kličkovat a rychlost padá k deseti kilometrům za hodinu. Jsme na kazašské D1, tedy alespoň jejím významem. Do Astany nám zbývá 2500 kilometrů a jen 16 dní. Pak nám projde vízum a budeme dost nahraní. Jenže těch věcí, které nás pořádně překvapí, bude v této zemi ještě mnohem víc. To ale zatím ještě netušíme," láká na své vyprávění cestovatel.

Zajímá-li vás, jaké radosti a těžkosti s sebou expedice nesla, přijďte ve středu 21. května v 18.30 hodin do Škoda Muzea.