Na konci června loňského roku zahájila lesní školka celotýdenní provoz. Jak hodnotíte dosavadní působení?
Velmi dobře. V současné době máme přihlášeno více než dvacet dětí. Většinou však jde o děti maminek, které jsou na mateřské dovolené a docházejí jen některé dny. Máme skvělý tým a báječná je i spolupráce s rodiči.

Představte těm, kteří o vás ještě příliš neslyšeli, jak to u vás chodí, jaký mají děti program a podobně…
Každý den trávíme venku, v zimě alespoň celé dopoledne, do konce října jsme obědvali na terase. Po společném obědě se všichni odeberou do spací místnosti, kde poslouchají pohádku. Menší děti odpočívají a větší, které již nespí, si jdou hrát a pracovat do klubovny, kde je i krb. Jakmile se všechny děti nasvačí, můžeme jít ještě na hodinu ven, nebo tvořit. Záleží na tom, jak jsou naladěné. Někdy lze pozorovat, že jsou brzy plné energie a je třeba je vypustit ven, aby přebytečnou energii mohly vyběhat a nezačaly vymýšlet nevhodnou zábavu. Tím, že skutečně vnímáme rozpoložení a nálady dětí, můžeme jim v jejich potřebách lépe vyjít vstříc a odměnou nám je všeobecná spokojenost. V prostředí, kde jsou nastavené jednoznačné hranice, ale vzájemně si nasloucháte, je mnohem příjemnější pracovat a děti jsou uvolněné, spokojené, vitální, se zájmem o dění okolo.

Kde máte v lesoparku Štěpánka své zázemí?
Působíme v městském objektu vedle restaurace Slovensky Dvor, kde má zázemí také volejbalový klub. Prostory nám slouží jako úložiště pomůcek, náhradního oblečení, výtvarných potřeb a v nepřízni se máme kam uchýlit do tepla a sucha. Používáme prakticky dvě místnosti. V té zadnější děti spí, v druhé se setkáváme na oběd, v zimě u krbu a můžeme zde tvořit. Jsme velmi vděční, že nám město i volejbalisté vyšli vstříc a umožnili nám objekt využívat, neboť je pro nás na velmi výhodném místě – děti mají kolem volný prostor, kde jim nehrozí nebezpečí dopravní nehody a my můžeme dát dětem více volnosti.

Jaké poslání má vlastně lesní školka? Čím může dětem prospět, a to z různých hledisek?
V podstatě bereme každé dítě jako individualitu a vedeme jej k všestrannému rozvoji. Snažíme se, abychom děti naučili říkat třeba i věci, které jim nejsou příjemné. Po půl roce fungování musím říct, že se to daří. I tříleté děti slyšíme říkat tohle mi nedělej, to se mi nelíbí. Vedeme děti ke slovní obraně, případné konflikty nebo nevhodné jednání můžeme díky menší skupině efektivně řešit.

A teď trochu počtů, v lesní školce je v porovnání s tradiční kolik personálu?
V tom si myslím je podstatný rozdíl. Máme dvě průvodkyně na menší počet dětí, než který je v klasických mateřinkách. Obecně mají lesní školky maximálně 15 dětí na 2 dospělé osoby. Díky tomu se nabízí lepší možnosti děti něco naučit, vést je životem ve spolupráci s rodiči co nejlépe. Průvodkyně stále mají o každém přehled, vědí, co se děje, pozorují je, když si hrají, jsou k dispozici, když dítě potřebuje pomoci při práci. Máme ale nastavená určitá pravidla, která fungují. Když například chtějí děti běhat po parku, mohou, ale musíme na sebe vidět. Všichni to dodržují.

Pobyt venku je pro děti určitě velmi přínosný. Mimo jiné se dokáží lépe bránit nemocem, mají lepší obranyschopnost … Pozorujete, že to doopravdy funguje?
Po první zimě to mohu potvrdit. Děti, které navštěvují lesní školku, nejsou prakticky nemocné, dobře jim funguje termoregulace. Kromě toho je pobyt na čerstvém vzduchu zdravě unaví, prospívá i tím, že lépe jedí a spí. Aby děti mohly dobře přijímat získané informace, měly by odpočívat deset až dvanáct hodin denně.