Před třemi lety udeřila nejen na Českou republiku prudká a vytrvalá zima. Společnosti Compag, která zajišťuje ve městě a jeho okolí komunální služby, tehdy jen těsně vystačily zásoby soli a dalších posypových materiálů.

„Z této situace, kdy se posypová sůl stala po celé Evropě nedostatkovým zbožím, jsme se poučili. Nyní máme deponovány dva tisíce tun soli v Michalovicích a dalších pět tisíc tun v Žerčicích. Taková zásoba by měla stačit na dvě běžné a jednu enormní zimu," uvádí jednatel společnosti Miloslav Najman.

Co se týče vybavenosti stroji, Compag opět rozšířil svůj vozový park. Na odklízení sněhu má připraveny 4 sypače, 8 traktorů, 8 malotraktorů, 8 stále využívanějších čtyřkolek a 5 multikár.

Společně se stovkou ručních pracovníků bude schopen odklízet sníh i z míst, těžkou technikou nedostupných, jakými jsou autobusové zastávky, okolí laviček nebo úzké chodníky.

Na konci října rozmístili po městě rovněž 200 schrán na inertní materiál, jejichž plnění nyní probíhá. Známé žluté zásobníky jsou k vidění u schodišť, na náměstích i v ulicích. Příprava na nadcházející zimu je takřka hotová.

„Kromě průtahu městem, jenž je stále ve vlastnictví státu – jedná se o ulice Jičínská, T. G. Masaryka, Jaselská a část Ptácké od kolejí k Podlázkám, ošetřujeme veškeré městské komunikace a všechny chodníky. Po probíhajících úpravách však do naší kompetence spadnou i tyto komunikace. Nevíme ale, zda to bude před zimou, v jejím průběhu, či po jejím skončení," vypočítává možnosti Jan Rympl, jenž má na starosti právě zimní údržbu komunikací.

Od letošního roku má Compag na starost i chodníky a cestičky na obou hřbitovech, které dosud ošetřovala jiná firma.

Zimní údržbě nepodléhá jen hrstka nefrekventovaných chodníků. O chodník před každým rodinným domem bude však postaráno.
 

Začalo sněžit. Kdo jde do akce první a kolik lidí je nasazeno?


Zákon ukládá, že technické služby musí odklidit sněhovou nadílku nejpozději 12 hodin po spadu. Jak je tomu v Mladé Boleslavi?

„Řidiči, kteří jsou na podniku, vyjíždějí se začátkem sněžení. Nelze čekat na jeho konec. Například hojně užívané chodníky, jako jsou ty vedoucí do automobilky, musí být odklízeny i v průběhu. Do práce jsou povoláni i řidiči, kteří mají takzvanou domácí pohotovost, a další pracovníci," říká Jan Rympl.

V případě vytrvalého sněžení se do akce zapojují i další firmy – Správa komunikací, Jaznak, Beze – bezděčínští zemědělci a další. Compag se v některých případech rovněž obrací na Úřad práce a středisko Naděje.

Přednostně jsou ošetřovány nejvyužívanější cesty.

„Po dobu spadu nesypeme, vyhrnujeme a solíme pouze křižovatky a kopce, při náledí používáme rovněž solanku – roztok pohlcující vlhkost. Solit v době sněžení je plýtvání. Sůl není příliš účinná a navíc je drahá. Její cena se pohybuje kolem dvou tisíc korun za tunu," vypočítává Jan Rympl.

„Nikdy se nezavděčíme všem. Někdo chce chodník posolit tak, aby byl černý, někdo chce spíš inertní posyp, aby se to neklouzalo, někdo chce jen vyhrnutí sněhu. Pravdou je, že do odstraňování sněhu město ročně investuje zhruba 15 milionů korun. V půlce února nejde říct, že došly peníze," uzavírá jednatel Compagu a zastupitel Miloslav Najman.