Jak již deník informoval, zanedlouho by mělo začít vznikat ve východní průmyslové zóně centrum průmyslového zpracování komunálního odpadu.
Michalovické skládce končí životnost zhruba za rok, a v tuto chvíli stále není jasné, co s odpady z města automobilů bude dál.
Opozice se snaží k tomuto tématu vyvolat diskuzi, navíc má problém se slibem, že by pro obyvatele Boleslavi měl být svoz odpadů bezplatný.
Třídírna, jak se zkráceně hovoří o místě, kde by se měl odpad řešit, má být uvedena do zkušebního provozu v druhé půli roku 2014. Jeho jednotlivé součásti už dříve.
Jak vysvětluje David Hradiský, který se touto problematikou dlouhodobě zabývá a který také inicioval debatu o ní v rámci projektu MBCaf, bude využívat technologii takzvané mechanicko-biologické úpravy.
„Tato úprava umožňuje významně snížit množství komunálního odpadu ukládaného na skládku, výrobu paliva z jeho pevné složky a další nejen energetické využití jeho složky organické a tedy rozložitelné. Pro běžného obyvatele to žádnou změnu neznamená, odpadky z popelnic se prostě jen budou vozit jinam.
Třídírna by měla vyrůst v sousedství křížení silnic na Řepov a Jičín.
David Hradiský vysvětluje princip, na jakém bude zařízení fungovat. „Všechen odpad bude po příjmu nejprve vylisován speciálním lisem, který z něj za obrovského tlaku vymačká většinu tekutého obsahu. Ten bude vstupní surovinou pro fermentační neboli kvasné procesy, při kterých bude v bioplynové stanici řízeně vznikat bioplyn. A z něj bude vyráběna elektrické energie a teplo. Elektřina bude sloužit k pohonu jednotlivých zařízení, eventuální přebytky mohou prodávány dále do sítě," vysvětluje Hradiský.
A dodává: „To, co z odpadu zbude po vylisování, takzvaná suchá složka, bude prostřednictvím sít a separátorů zbavena kamení, střepů a jiných příměsí, a samozřejmě i recyklovatelných složek a materiálů, které by ho mohly znehodnotit. Zbytek suché složky se pak nadrtí a zpeletizuje, čímž vznikne tuhé alternativní palivo."
Výstavba tohoto zařízení je podpořena dotací ve výši téměř 180 milionů korun. Celková dotace uznatelných nákladů byla stanovena na 449 780 600 Kč . „Jedná se patrně o největší investiční akci, která bude v našem městě realizována. Investorem a budoucím provozovatelem stavby je společnost Compag Mladá Boleslav," uzavírá Hradiský.