Pojďme na úvod Festival chytrého učení přiblížit čtenářům Boleslavského deníku. O co vlastně jde?
RM: Je to místo, kde se potkávají lidé, kteří mají zájem naučit se ve škole pracovat nově, ale také jinak. Jedná se o akci, která navazuje na loňskou premiéru, a jde o místo, kde se potkávají rodiče, děti i učitelé. Nejen místo takzvaného „nového učení", ale také místo setkávání. Máme tu přes třicet vystavovatelů z celé České republiky, kteří přivezli takové věci jako didaktické hry, chytré učebnice a mnohé další novinky.

Součástí festivalu je také pásmo přednášek, které probíhají ve třídách.
RM: Přednášek nám v průběhu celého dne běží celkem patnáct, a to na nejrůznější témata od emoční inteligence po zábavnou výuku matematiky. Jde často o témata, která pálí jak rodiče, tak školy, které by si často přály učit některé předměty jinak, ale rodiče na to neslyší.

Dočkali jste se po loňském prvním ročníku zpětné vazby? Udělali jste díky ní letos něco jinak?
RM: Odezvy jsme se dočkali a jsme za ni velmi vděční. Vlastně pouze díky ní jsme se rozhodli uspořádat druhý ročník, dlouho jsme totiž váhali. Nevěděli jsme, zda tu po takové akci ještě bude hlad. Jenže lidé se nás opakovaně ptali, kdy druhý ročník bude. To rozhodlo. Oproti loňskému roku jsme také posunuli termín konání. Místo května se letošní ročník koná v říjnu, tedy v době, kdy je školní rok stále ještě na svém začátku a navíc se blíží Vánoce. Formát jinak zůstal velmi podobný kombinace výstavy a přednášek.

Jaká témata přednášek letos nabízíte?
TK: Nabídka je různorodá. Co já osobně považuji za velmi důležité, je téma emoční inteligence u dětí a její rozvíjení. Doba se za posledních padesát nebo sto let výrazně posunula a učitelé i rodiče řeší otázku, jak k dětem přistupovat, aby nebyli autoritou, která pouze diktuje, ale aby byli partnery a zároveň dokázali jasně vytyčit hranice, v nichž se budou s dětmi společně pohybovat. Máme tu tedy emoční inteligenci, kariérové poradenství, přednášku věnovanou čtenářské gramotnosti, která je dnes v době tabletů a iPodů velmi aktuální otázkou, protože děti kvůli technice ztrácejí zájem o knihy a čtenářství.

O co je na festivalu největší zájem?
TK: Pokud bych odpovídala za učitele, ti se zajímají o nové způsoby, jak zatraktivnit své hodiny. To je především otázka multimédií. Máme tu chytré hry, hlavolamy, učebnice všechno ale vyvinuté s myšlenkou, aby byly děti motivovány k učení.

Nyní bych měl jednu otázku na vás oba. Co z té dnešní široké nabídky vás osobně nejvíc zaujalo? Na co se mohou těšit vaše děti a bez čeho odtud dnes neodejdete?
RM: Je teprve dopoledne, takže jsem si nabídku ještě nestačil pořádně prohlédnout, ale v mém případě to budou určitě knížky. Je to tak vždy. A také si určitě vyberu jednu, dvě hry.
TK: Já bych ráda upozornila na dřevěné kuličkové dráhy (od firmy Xyloba / StarChild, pozn. red.). To je to, co támhle vzadu tak krásně cinká. Málokdo totiž ví, že tyto dráhy mohou také hrát. Jako vánoční tip je to naprostá bomba. A já osobně si nenechám ujít hru, se kterou se moje děti snadno naučí vyjmenovaná slova, a zaujaly mě také magnetické hlavolamy. Je tu celá řada produktů, které jsou chytře vymyšlené, takže děti se díky nim učí a zároveň to učení považují za zábavu.

Má letošní ročník nějaký leitmotiv? Je v pedagogice a didaktice nějaké aktuální téma nebo trend?
TK: Pro mě osobně je velkou novinkou v pedagogice nová čtecí metoda Sfumato, která má děti přivést k porozumění zvuků jednotlivých hlásek.
RM: Velké zastoupení má letos již zmíněná emoční inteligence, což mě osobně velmi těší. Myslím, že jde o téma třetího tisíciletí. Nejde o nějakou konkrétní pomůcku, ale o posun pohledu na svět. Je to velký krok dopředu.

Dnes je tu k vidění spousta zajímavých věcí. Mohou se s nimi zájemci, kteří dnes nemohli dorazit, někde seznámit?
RM: Na webu máme seznam všech vystavovatelů včetně aktivních prolinků, takže každý, kdo má zájem, se k tomu může na webu vrátit. Na závěr bychom rádi poděkovali vedení 5. základní školy i městu Mladá Boleslav za skutečně partnerskou spolupráci.