Projekt zaměřený na výzkum chování vozidel při reálných dopravních nehodách startuje mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Projekt Výzkum dopravní bezpečnosti spolupracuje se složkami integrovaného záchranného systému a dalšími zainteresovanými složkami ministerstev vnitra, dopravy a zdravotnictví.
„V rámci projektu se zaměří speciálně zřízený výzkumný team útvaru Technického vývoje Škoda Auto ve spolupráci s dalšími institucemi na analýzu reálných dopravních nehod aktuálně vyráběných vozů Škoda, při kterých došlo k aktivaci airbagu, k újmě osob, resp. ke střetu s chodcem nebo cyklistou,“ uvedl mluvčí Škoda Auty Evžen Krauskopf. Následná analýza se bude skládat ze tří částí – technické, medicínské a psychologické.
Při technické části budou odborníci zkoumat konkrétní poškození vozu a jeho chování při nehodě. V medicínské části půjde o zranění osob a možnosti jejich minimalizace. V psychologické části půjde o zkoumání příčiny dopravní nehody.
„Takto získané poznatky budou spolu s informacemi zjištěnými během standardních nárazových zkoušek sloužit k dalšímu zlepšování aktivní i pasivní bezpečnosti současně vyráběných i nově vyvíjených automobilů,“ řekl Krauskopf. „Reálné nehody zkoumáme proto, aby se příště pokud možno nestávaly, a pokud se stanou, aby měly co nejmírnější následky,“ řekl dále člen představenstva Škoda Auto Eckhard Scholz.
Zprávu o dopravní nehodě předá týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti přímo policie. V případě možnosti a na základě dohody s příslušným útvarem Policie ČR pak může tým vyjet i přímo ke konkrétní dopravní nehodě. „K tomuto účelu jsou k dispozici speciálně upravené vozy Škoda Octavia Scout, vybavené odpovídající dokumentační a měřící technikou. Specialisté pak můžou přímo na místě, pokud to okolnosti umožní, pořídit údaje o místě nehody, podmínkách, o havarovaných vozidlech a jejich technických parametrech, škodě, jakož i údaje o eventuálních zraněních,“ přiblížil práci výzkumníků na místě nehody mluvčí Škoda Auto Evžen Krauskopf.
„Vzhledem k vysokému podílu vozů Škoda na domácím trhu lze bez nadsázky konstatovat, že téměř každé druhé vozidlo na českých silnicích je právě značky Škoda. To byl také jeden z důvodů, proč jsme se rozhodli projekt iniciovat,“ řekl člen představenstva Martin Jahn.