Hned několik skupin pracovníků vyrazilo ve čtvrtek ve tři hodiny ráno ručně odmetat chodníky v Mladé Boleslavi poté, co na město přešla povinnost uklízet i ty trasy, o které se dosud starali majitelé přilehlých nemovitostí.

Sypači v terénu

Silničáři v celém regionu ale byli „na nohou“ už od středečního večera, když kolem 19. hodiny začalo vydatně sněžit. „Silničáři jsou zcela připraveni a dobře zásobeni posypovým materiálem. Jsme v pohotovosti a jakmile zjistíme, že je potřeba na konkrétní úsek vyjet, ihned jedou do terénu,“ uvedl náměstek hejtmana Robin Povšík, který odpovídá za dopravu.

Letos silničáři poprvé vyjeli s téměř měsíčním zpožděním a mají tak dostatečnou zásobu posypového materiálu. Stejnou zkušenost mají i pracovníci Compagu, který udržuje městské komunikace přímo v Mladé Boleslavi.

Do jedné hodiny ráno v ulicích města nasněžilo kolem 2 centimetrů, ale v jiných oblastech mladoboleslavského okresu to může být daleko více. Pozor si musí řidič dávat také na sněhové jazyky. „Do ulic jsme nasadili nejprve dva sypače a později malotraktory. Následně vyjely také multikáry, které zajišťují posyp zejména chodníků,“ řekl šéf zimní údržby mladoboleslavské firmy Compag Jan Rympl.

Compagu přibylojednou tolikpráce

Společnost Compag Mladá Boleslav v loňském roce udržovala ve městě automobilů celkem 2.125.250 metrů čtverečních chodníků. Dvě třetiny byly ošetřovány strojově a třetina ručně.

„Vzhledem k novele zákona o čištění a údržbě místních komunikací, do kterých se počítají i chodníky, schodiště a další veřejné plochy, bude tuto zimu udržováno celkem 5.374.103 metrů čtverečních chodníků, což je přesně nárůst o 3.250.548 metrů čtverečních,“ doplnil údaje Milan Polman, provozní ředitel společnosti Compag.

Ve tři ráno vzali lopaty a smetáky do rukou

Na údržbě chodníků se letos podílí celkem 121 ručařů vybavených hrably, nádobami na posypový materiál a nářadím na posyp. Dále budou používat novou techniku určenou k úklidu sněhu a také multikáry a sypače jako v letech předešlých.

„Ručně jsou dočišťovány chodníky a veřejná prostranství, protože jsou to stísněná místa a tedy neprůjezdná technikou. Zábran je tu řada: veřejné osvětlení, semafory, dopravní značení, stromy a podobně," dodává ředitel Polman.

Padat bude dál

"V příštích dnech by mělo sněžit o něco více, výrazná sněhová nadílka ale naše území nečeká," uvádí na svých stránkách meteorologové.

Od čtvrtka až do soboty by se mělo vyskytovat občasné sněžení na většině našeho území. "Srážkové úhrny ale budou většinou do 2 milimetrů za den. Každých 24 hodin by tak mohlo připadnout od poprašku až do 3 centimetrů sněhu," vzkazují meteorologové.

Po celé Mladé Boleslavi již bylo rozmístěno sto beden s posypovým materiálem, v loňském roce jich bylo jen 45 kusů. Tyto bedny přitom mohou využít i motoristé na kopcovitých komunikacích v případě náledí nebo většího spadu sněhu.

„Důležitá je informace, že v Mladé Boleslavi nebudou všechny chodníky udržovány! Na některých úsecích místních komunikací se pro jejich malý dopravní význam nezajišťuje sjízdnost a schůdnost odstraňováním sněhu a náledí - tyto úseky budou vždy označeny cedulemi,“ řekla Deníku mluvčí Magistrátu města Mladá Boleslav Hana Koišová Jandová. Neznamená to ale, že nebude například schůdná některá lokalita města.

Sledujte sypače on-line

Do všech vozů, které na Mladoboleslavsku a dalších místech Středočeského kraje zajišťují zimní údržbu, byly namontovány systémy GPS. A důvod? „Jsou kraje, které údržbu komunikací realizují svými vlastními silami. Mají tedy k dispozici své zaměstnance a techniku. Kontrola nad odvedenou prací je tak vyšší, než v našem kraji, kdy našim deseti dodavatelům zadáváme práci,“ uvedl pro Deník náměstek Povšík.

Každé vozidlo je podle Tomáše Kůdely z firmy ECS Invention vybaveno jakousi „černou skřínkou“. „Tato jednotka má několik úloh. Jedna z nich je ta, že obsahuje GPS přijímač,“ řekl Kůdela s tím, že v dnešní době je možné lokalizovat vozidlo s přesností na tři metry, což je pro tuto aplikaci naprosto dostačující.

Komunikační část jednotky využívá k přenosu informací telefonních sítí, prostřednictvím kterých se shromážděná data předávají on–line na datový server. Kromě toho, že „černá skříňka“, sbírá informace o poloze silničářské techniky, eviduje i to, co vozidlo vykonává za operace. Datová jednotka tak například získává informace o hustotě posypového materiálu, aplikované právě na komunikaci. „Další vstup může registrovat to, zda je použit pluh, řekl Kůdela.

Pro veřejnost už brzy

Vozidla se samozřejmě neustále pohybují, proto si prostřednictvím historie lidé navolí dobu, po kterou budou chtít vidět dráhu vozidla. Za symbolem příslušné techniky zůstane čára, různě barevná podle toho, co se na příslušné silnici zrovna provádělo.

Dozví se tak to, zda auto při jízdě jelo „na prázdno“, nebo jen sypalo, pluhovalo, případně dělalo obojí najednou. „Uvítají to jistě lidé na vesnicích. Při pohledu na internet mohou zjistit, jestli se k nim třeba neblíží sypač, nebo v kolik hodin tam byl naposledy,“ míní pracovníci správy a údržby silnic.

Spuštění celého systému dostupného pro veřejnost je otázkou několika týdnů. Správa a údržba silnic Mnichovo Hradiště bude prostřednictvím tohoto systému monitorovat přes 30 vozidel zimní údržby. Díky tomu by kraj mohl ročně ušetřit až 60 milionů korun.

PAVEL SVAČINA, TOMÁŠ JEŽEK, RED