Uplynul rok od chvíle, kdy se o nádražní budovy začala starat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta v prvním roce svého spravování naplánovala velkolepý jízdní řád oprav a rekonstrukcí, který se letos naplno rozjíždí. Jen v letošním roce SŽDC investuje do oprav svých objektů 600 milionů korun, do roku 2022 to bude v součtu 8,4 miliardy korun. Ve středních Čechách se dostane na Beroun, Kralupy nad Vltavou, Nymburk a v roce 2020 také na Mladou Boleslav!

Na rekonstrukci zdejšího nádraží je již vyčleněno 54 milionů korun. „Ani se mi tomu nechce věřit. Už tolikrát to vypadalo, že se něco začne dít, ale nakonec plány vždycky ztroskotaly. Do Boleslavi za prací jezdím den co den už léta, a když z vlaku vystupuji, radši ani nezvedám oči. Přitom by stačilo, aby se rekonstrukce ujal někdo s citem, podobně jako třeba v Jindřichově Hradci nebo Lednici,“ míní milovník železnice Karel Zborný ze Všetat. „Boleslavské nádraží je ostuda tohoto města,“ kritizuje zanedbaný kout města Marek Dlouhý z Mladé Boleslavi. 

Tři desítky dětí proseděly velkou část soboty u Jizery, kde se konaly závody registrovaných i neregistrovaných rybářů.
Otevřené závody k Jizeře přivábily rybářský potěr

Podle náměstka primátora Jiřího Boušky se však blýská na lepší časy. A jelikož peníze na velké rekonstrukce se našly, nemělo by stavbě stát nic v cestě. Snad leda výstavba rychlodráhy spojující Liberec s Prahou a vedoucí přes Mladou Boleslav.

„Po debatách se zástupci Českých drah a SŽDC jsme konstatovali, že preferujeme výstavbu nového nádraží. Přestože ve hře jsou nadále různé varianty, podle projektantů se jedná o nejekonomičtější řešení,“ říká Jiří Bouška.

Nové nádraží by mělo svým designem zapadnout mezi okolní haly v Nádražní ulici. V hlavní části by byla zachována pokladna, toalety, krytá čekárna a obchody, v dalších dvou modulech by vznikly kanceláře a možná také noclehárna. Jelikož stavba bude sestavena ze samostatných modulů, není podle Boušky problém některou z částí vyškrtnout či výrazně upravit, aniž by se tím projekt výrazně zpozdil. Není však pochyb o tom, že nové nádraží bude výrazně subtilnější, projektanti totiž vzali v úvahu reálný provoz nádraží, které už nepotřebuje naddimenzované kapacity současné nádražní budovy.

V Kosmonosích byly slavnostně zahájeny Dny evropského dědictví.
Podzemní prostory Lorety patří umění

„Aktuálně zahajujeme spolupráci s firmou, která projekt pro SŽDC připravovala. Chceme s ní vyřešit také okolí nádraží, ve kterém bychom s pomocí evropských dotací mohli realizovat záchytné parkoviště, nebo dopravní terminál,“ dodává Bouška.

Klíčovou otázkou, která však projekt může ovlivnit, je budoucnost zamýšlené rychlodráhy spojující Liberec, Mladou Boleslav a Prahu. Pokud by došlo k realizaci tohoto projektu, na němž má z logistických důvodů eminentní zájem společnost Škoda Auto, mohlo by se boleslavské hlavní nádraží stát pouhou zastávkou. V takovém případě by se zřejmě dokázalo obejít i bez dalších kapacit, které hodlá využívat SŽDC a České dráhy.

Záchytné parkoviště P+R
Dočkají se Středočeši 107 záchytných parkovišť P+R?