V období předávání vysvědčení se na pracoviště mladoboleslavské Linky důvěry SOS obracejí většinou rodiče. Někdy si stěžují na své děti, že se neučí, že si zhoršily prospěch a že mají obavu, z horších výsledků na vysvědčení a jak mají reagovat, jak děti případně trestat.

„Z dětí volají spíše dívky ve věku 14 až 16 let, někdy asi starší, na věk se neptáme, někdy to vyplyne z hovoru,“ říká šéfka Linky důvěry SOS Renata Nekolová.

Rodiče by si měli podle Nekolové především položit otázku, co oni dělali pro své děti a následně pro jejich školní výsledky. Zda jim vytvářeli vhodné zázemí a prostředí, zda se zajímali o jejich mimoškolní starosti a zda jejich zájem nespočívá jen v otázce: „Co bylo ve škole?“

„Je také podstatné, jestli nemají rodiče na své děti příliš vysoké nároky, zda je jen nekritizují a umí pochválit a ocenit i za jejich snahu. V každém případě by rodiče své děti měli ubezpečit, že nemusí mít obavu přinést vysvědčení s horšími, nebo špatnými výsledky, protože se dá vše řešit a podle možností napravit a zlepšit. Hlavně by rodiče neměli vyhrožovat tresty fyzickými ani psychickými,“ říká Renata Nekolová.

Dítě potřebuje hlavně poradit

Dítě chce podle ní většinou poradit, jak sdělit nějaký špatný výsledek ve škole rodičům. Někdy podlehne panice a nevrátí se domů ze školy, jiné podléhá strachu, některé se bojí trestu od rodičů, někdy se také bojí o rodiče, má pocit viny.

Za špatné známky by se dítě určitě trestat nemělo, většinou to má efekt pro rodiče, kteří si odreagují napětí, lítost, vztek. Je to sice nejjednodušší, ale ne účinné řešení. Dítě musí mít pro dobré výsledky od rodičů zajištěné dobré podmínky, ale rodiče by měli vědět, na co dítě má vlohy a nadání, na co stačí, měli by znát jeho možnosti. S dítětem by měli denně alespoň chvilku mluvit, domluvit se na společných pravidlech.

„Na vysvědčení bych se přimlouvala za slovní hodnocení, není tak kategorické, i když asi bývá pro pedagogy, někdy i rodiče složitější. Dobré školní výsledky bývají stavěny za jednu z nejvyšších hodnot v rodinách, někdy za cenu zdraví dětí i rodičů. Rodiče se u nás radí, jak děti trestat za neúspěchy, ve snaze vychovat co nejúspěšnějšího, nejkvalitnějšího potomka,“ říká Renata Nekolová.

Většinou ale nevědomky opakují chyby modelu ze své původní rodiny: „Pokud budeš mít dobré školní, nejlépe i mimoškolní výsledky, budu tě mít rád.“ Rodiče by si měli včas uvědomit, že pokud dítě nebude mít dostatečné sebevědomí, nebude se umět prosadit, nebude mu nic platné několik diplomů z vysokých škol.