Sanitka. Vůz, ze kterého nám obvykle naskakuje husí kůže, vůz na který někdy toužebně čekáme, vůz, který zachraňuje životy.

A právě o sanitku tady jde, o novu sanitku. Tu totiž získala záchranná služba v Mladé Boleslavi.
Pokud tedy na Mladoboleslavsku potkáte sanitku se zelenou šachovnicí a žlutým pozadím, je to ona.
U příležitosti otevření nové výjezdové základny v Novém Strašecí se slavnostně předalo dokonce sedm nových sanitních vozů středočeské záchrance.

Nové sanitní vozy nahradí stárnoucí sanity na výjezdových základnách v Příbrami, Březnici, Jesenici, Mělníku, Lysé nad Labem, Říčanech a také Mladé Boleslavi. „Klaudiánova nemocnice samozřejmě nové vozy pro záchrannou službu vítá, velmi nás těší i obnova jejího vozového parku v Mladé Boleslavi. Nové vozy jsou moderní a prostorné, věříme, že pacientům i zdravotníkům budou dobře sloužit," vysvětlila Deníku mluvčí nemocnice Kamila Hamáčková.

Výjezdy záchranné služby mají vzestupnou tendenci, rok od roku. „Jeden sanitní vůz ve Středočeském kraji najede průměrně 55 tisíc kilometrů za rok a takzvaná zdravá hranice životnosti vozidel je 250 tisíc najetých kilometrů, trvanlivost jednoho sanitního vozu je tak do pěti let", řekl nám ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje Martin Houdek a doplnil, že každý rok dochází k nárůstu výjezdů záchranné služby, a tedy i rychlejšímu opotřebení sanitních vozů.

Záchranáři si u vozů, které už jsou v provozu, pochvalují zejména jejich praktickou zástavbu a prostornost. Při jejich konstrukci byl kladen důraz na bezpečnost a maximální komfort pacienta i posádky.
Prostor pro pacienty je totiž nejen větší a variabilnější, než u běžně používaných sanitek, ale je kompletně klimatizován. Samozřejmostí je i to, že do vozidla jsou dodávána nosítka pro ležícího pacienta včetně zádržného bezpečnostního systému pro dětské pacienty.

Nelze opomenout ani náhon na všechna čtyři kola, který umožní zásahy záchranářů i v jinak málo přístupných terénech. „Ostatní vybavení se do nových vozů přesune z původních sanitek. Starší vozy pak poputují do krajských nemocnic, které je dál využijí pro převozy svých pacientů," říká Tereza Janečková, tisková mluvčí středočeské záchranky.

Technické údaje

Osmačtyřicet vozů s podvozkem Volkswagen za téměř  140 milionů korun zaplatil ze svého rozpočtu Středočeský kraj. Jedna sanitka vyšla na 2 750 000 korun. Právě díky velkému objemu této zakázky, jejíž transparentnost byla bedlivě sledována ze všech stran, se podařilo vysoutěžit nejnižší cenu za takovýto typ vozidla v historii České republiky.

Výhodou a zároveň novinkou pro středočeské záchranáře je u těchto sanitních vozů skříňová nástavba vozu, která se v případě opotřebení podvozku dá odmontovat a využít znovu. Její životnost je totiž podstatně delší. To s sebou v budoucnu přinese finanční úspory.

Další novinkou je u celé várky 48 sanitních vozů jejich barva, která byla změněna podle evropských norem a doporučení Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR. Zelená šachovnice na žlutém pozadí nahradila červené pruhy. Nové zbarvení je mnohem lépe vidět, v kombinaci se světelným a zvukovým znamením přispívá k bezpečnému provozu na silnicích.