„Tenkrát nás do práce začaly na kole jezdit desítky. Díky tomu, že jsem přestal chodit do fabriky pěšky, jsem si mohl každý den nějakých dvacet minut přispat," vzpomíná na otevření cyklostezky v ulici Jana Palacha s úsměvem Otakar Müller, který žije v ulici Na Radouči. Podobně jako on nacházejí v ekologické i poměrně rychlé dopravě po městě zalíbení pozvolna i další.

„Za poslední roky se skutečně podařilo vybudovat zásadní síť. Ze severního sídliště se dá po stezkách bezpečně dojet až na konec Severovýchodní tangenty a na tuto trasu navazují další větve, které jdou různými směry," říká náměstek primátora Jiří Bouška.

Cílem magistrátu však je, aby se výhledově propojily všechny úseky – prioritní je, aby se po cyklostezkách dostali pracující rychle a bezpečně do zaměstnání, a zároveň, aby se turisté, kteří míří na výlet mimo město na kole z rušných ulic rychle vymotali.

Fakt, že cyklostezky aktuálně rostou jako houby po dešti, má jednoduché vysvětlení. Jsou jím evropské dotace, které jsou z části určené právě na jejich budování. Město tak za aktuální stavby platí pouze deset procent z uznatelných nákladů – 85 procent je uhrazeno z fondů Integrovaného plánu rozvoje území, pět procent činí státní spoluúčast.

Díky výhodným okolnostem jsou tak plány skutečně smělé. Do konce roku 2018 má být dobudována druhá půle cyklochodníku do Debře ve směru od Kosmonos, cyklotrasa v Havlíčkově ulici od Kauflandu až k silnici 1/38 vedoucí na Českou Lípu, spojka mezi parkovacím domem na Severovýchodní tangentě a Jičínskou ulicí, stezka z Rozvoje až na hranici Řepova, obchvat areálu automobilky kopírující dálnici D10, spojnice tangenty se sklady v Parts Centru u Plaz vedoucí pod dálnicí a napojení čeká rovněž náměstí Míru.

„Řešit tyto liniové stavby není vůbec jednoduché, je spousta dotčených lidí, kteří s tím mnohdy nesouhlasí. Výsledky však stojí za to," komentuje náročné projekty, které řeší zejména stavební odbor magistrátu společně s koordinátorem z odboru dopravy," Bouška.

V dlouhodobém výhledu jsou plánované i další úseky, a to zejména v Palackého ulici od Českobratrského náměstí až k mostku přes železniční trať, na náměstí Republiky nebo v Průmyslové ulici, kde by vybudováním stezky vznikl velký okruh kolem celého závodu Škoda Auto.

Podle vedení města neusnul ani projekt Greenway Jizera, cyklistické dálnice, na kterém spolupracuje Středočeský kraj se svými libereckými sousedy. Ta do města ústí z jihu směrem od Bezděčína, přes Nádražní a Ptáckou ulici vede na druhý břeh řeky a v sousedství Česany a čistírny odpadních vod pokračuje přes Podlázky směrem na sever. Vedle úseků, které je třeba teprve vybudovat, se město hodlá zabývat například podobou úseku v katastru Dalovic u čističky, odkud by měla zmizet nepohodlná panelová cesta a být nahrazena asfaltem.

Ti, kteří dosud váhali, zda nevyměnit kvůli popojíždění po městě automobil za bicykl a čekali na hustší síť cyklostezek, už mohou začít kolo oprašovat.