Žalobu na město chystá například Miroslav Kapoun, jednatel společnosti Ulma Construcción CZ. „Koupíte od města pozemek určený ke stavbě, za což také zaplatíte výrazně vyšší cenu, a pak z toho město znovu udělá jen pole a řekne, že tam nemůžete stavět. Tím nám samozřejmě vznikla škoda," cituje ČTK Miroslava Kapouna, který je zástupcem jedné ze společností, jež hodlá spor pravděpodobně posunout až k soudu. Mluví o 30 milionech, které musel vynaložit na to, aby koupil jiný pozemek u Brna a tam vybudoval i novou halu.

A podobný úmysl mají i další firmy. Celkově po městě v případě soudního řízení požadují až 80 milionů korun.

Jednatel Ulma Construcción CZ tím naráží na situaci, která vznikla už před deseti lety, tedy v roce 2006.

Změna územního plánu

Tehdy totiž firmy v benátecké průmyslové zóně nakoupily od města pozemky vedle svých stávajících provozů s tím, že rozšíří svou kapacitu. Jenže v roce 2006 platil jiný územní plán, který dovoloval území rozšířit a stavět na něm. O osm let později ale začal platit jiný územní plán, jehož pořizovatelem byl mladoboleslavský magistrát. Benátečtí zastupitelé dokument schválili.

Vedení města se ale brání, že vina není na jejich straně, ale že jde o nešťastnou souhru špatných rozhodnutí. „Když se schvaluje územní plán, tak se dělá posudek dopadů na životní prostředí a vyjadřují se všechny dotčené organizace. Jednou z nich je i hygiena, která dala zamítavé stanovisko. Přesto vlak nejede, my nemůžeme do rozhodnutí státní správy zasahovat," konstatoval Jaroslav Král, starosta Benátek nad Jizerou. Dodal také, že podnikatelé měli na rozšíření svých areálů pět let, než začal platit nový územní plán. Podle něj však od nich na magistrát nevzešla žádná připomínku.

Podle hygieniků je ale kapacita současné komunikace, která vede do průmyslové zóny, naplněna. Navíc si lidé bydlící nedaleko průmyslové zóny už nyní stěžují na nadměrnou dopravu a dokonce kvůli tomu sepsali i několik petic.

Bude nová silnice z D10?

Situaci by vyřešila nová komunikace, která by do lokality vedla rovnou z průmyslové zóny. Středočeský kraj se záměrem počítá, nicméně ani v současné době na hejtmanství neví přesný časový horizont, kdy by se silnice mohla začít budovat.

„Plochy jsou stále určené k zastavění, neudělali jsme z nich pole, ale hygiena si dala podmínku sestupné komunikace z dálnice a město toto rozhodnutí nemůže ničím zvrátit. Osobně podnikatele chápu, já jsem ten poslední, který by chtěl v Benátkách bránit podnikání," konstatoval Jaroslav Král.

Vedení města zamýšlelo rozšiřování průmyslové zóny s tím, že tam vzniknou nová pracovní místa. Stanoviskem hygieny ale bylo nuceno od záměru zatím ustoupit a řada je teď na Středočeském kraji.

Hejtman Miloš Petera podle starosty Benátek na setkání v Lipníku slíbil, že komunikaci postaví. „My jsme ochotni změnit územní plán, musí být ale silnice," trvá si na svém Jaroslav Král. Pokud firmy město zažalují, bude se pochopitelně bránit. Podle expertních vyjádření, které si Benátky nechaly zpracovat, by případný spor vyhrály. „Nechceme, aby Benátky byly jen noclehárnou, chceme, aby zde bylo dostatek pracovních příležitostí a město žilo. Úbytek míst jsme už jednou řešili. Před lety totiž Carborundum mělo přes sedm set zaměstnanců, nyní jsou to sotva tři stovky," dodal Král s tím, že ho současná situace mrzí, zvlášť teď před krajskými volbami.