Jakými nástroji se zlepšení stavebního řízení dosáhne?
Dle novely zákona má úřad vydat stanovisko, případně stavební povolení, u jednoduchých staveb už do 30 dnů, u ostatních staveb do 60 dnů. Zaklínadlem je digitalizace. Novinkou je portál stavebníka pro veřejnost, pracuje se i na informačním systému pro úředníky.

„Oba systémy budou provázané. Vše je vyvíjeno s důrazem na zjednodušení a odbourání opakovaných administrativních úkonů, tak aby žadatelé i úředníci pracovali se státem garantovanými daty,“ řekla Deníku mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Veronika Hešíková.

Heslo resortu je: místo na stavební úřad raději na internet. Cílem je projít jedním řízením, nahradit „deset“ žádostí jedním návrhem.

Jak má online řízení nově vypadat?
Stavebník podá elektronicky žádost a vidí průběžný stav jejího zpracování. Uživateli postačí internet a identifikace přes Identitu občana, eObčanku, bankovní identitu nebo kvalifikovaný elektronický podpis. Díky webovému rozhraní není nutná instalace žádného speciálního programu. V systému se má uskutečňovat veškerá komunikace s příslušnými úřady státní správy či podávat žádosti o vyjádření vlastníkům veřejné infrastruktury.

Dojde ke změně ze dne na den?
Podle ministerstva nový stavební zákon a vyhlášky počítají s dostatečně dlouhým přechodným obdobím. Až do poloviny roku 2027 bude možné podávat a schvalovat projekty podle dosavadních pravidel. „Záleží čistě na stavebníkovi, jakou úpravu si zvolí, nicméně ta nová mu přináší řadu výhod,“ zmínila Hešíková.

Jak na digitalizaci nahlížejí stavebníci?
Podnikatelé ve stavebnictví změnu veskrze vítají, online éra stavebníkům přinese významné ulehčení práce a zpřehlední projektovou přípravu. „Zákon má značné mouchy, na druhou stranu při relativně rychlém zvládnutí porodních bolestí by mohl přípravu menších až středně velkých projektů skutečně urychlit,“ zhodnotil Jakub Gleta ze společnosti BO! Development.

Stihne se digitální systém zavést?
Někteří stavebníci v připravenost pro daný termín, tedy k letošnímu 1. červenci, nevěří. „Zcela zatím chybí systém, který portál stavebníka bude spravovat. Spuštění je tak v nedohlednu,“ tvrdí Gleta. Komplikací pro resort bylo zrušení výběrového řízení na dodavatele řešení Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže na konci loňského roku.

Ministerstvo pro místní rozvoj ale aktuálně Deníku sdělilo, že postupuje tak, aby stavebníci mohli digitální stavební řízení využívat dle plánu. „K veřejnému představení systému dojde na konci dubna. První verzi portálu stavebníka otestujeme nejpozději na začátku května,“ uvedla za resort Hešíková.

Jaká je připravenost stavebních úřadů?
Úředníci dostanou k dispozici nový agendový informační systém, kde budou pod jednou střechou všechny úkony, které jsou v současnosti roztříštěné v přípravné fázi, územním rozhodování a stavebním řízení. I stát získá lepší kontrolu. Bude vědět, kde se proces zadrhává, jaká je kde průměrná délka stavebního řízení nebo kolik je odvolání. Nyní se zkouší první verze tohoto systému.

„Současně se pracuje i na druhé, kterou interně otestujeme na začátku června. Pro účely školení bude systém dostupný už před tímto datem,“ sdělila Hešíková. Právě na nedostatečné proškolení úředníků kritici také poukazují.